Het gerucht leidde direct tot een val met bijna acht procent van de beurskoers van PSA. Zowel de directie als het ministerie van financiën in Parijs hebben het bericht inmiddels ontkend maar daarmee was het kwaad al geschied. Dat PSA het financieel erg zwaar heeft, staat echter wel vast. De Franse autobouwer heeft net laten weten dat er in de eerste helft van het jaar wereldwijd dertien procent minder auto’s zijn verkocht dan vorig jaar. In Europa, waar PSA meer dan veel andere merken van afhankelijk is, gaat het met een daling van achttien procent nog veel slechter. In die zes maanden heeft de autodivisie er weer meer dan een miljard euro doorgedraaid. Het afstoten van de logistieke tak Gefco en de verkoop van het hoofdkantoor hebben wel iets bijgedragen maar de financiële situatie is zeker preciair te noemen.

PSA zal naar verwachting later deze week naar buiten komen met nadere informatie over de stand van zaken en vooral wat nodig is om de problemen aan te pakken. De bonden hebben al eerder laten weten te vrezen voor het verlies van acht- tot tienduizend banen. De vraag daarbij is of de huidige socialistische regering in Frankrijk dat zal, of kan, accepteren. Is dat niet het geval dan hangt één of andere vorm van staatssteun toch in de lucht – en daarmee zou het eerdere bericht meer zijn dan een gerucht.