In de hoogste segmenten worden nauwelijks nog auto’s verkocht, als gevolg van de hogere belastingdruk. De verkoop van modellen in het D-segment nam ter compensatie daardoor iets toe. Fiat leverde op concernniveau 23,5 procent in. Het hoofdmerk ging 24,7 procent achteruit. Fiat wist wel alle 3 de podiumplaatsen te bezetten met de Panda (goud), Punto (zilver) en 500 (brons). De van Dodge geleende Freemont (een Journey met eigen logo) verkoopt inmiddels anderhalf keer zo goed als de Bravo. Van de Idea, die inmiddels niet meer in productie is, werden 253 stuks verkocht.

Dochter Lancia wist de schade beperkt te houden tot een verkoopdaling van 12,0 procent. Dat is vooral te danken aan de Ypsilon, die in de Italiaanse verkoopstatistieken de vierde plaats bezet. De bij ons uitgerangeerde Delta en Musa zijn op de thuismarkt nog steeds behoorlijk populair, maar de Thema lijkt met slechts 38 bestellingen in juni te duur te zijn. Opvallend is dat de enkel als cabriolet verkrijgbare Flavia ruim 3 keer zo goed verkocht! Ook de Voyager deed het met 241 registraties heel behoorlijk. Zustermerk Alfa Romeo leverde in juni 29,8 procent in. Het automerk uit Milaan ondervindt extra tegenwind doordat het al een tijdje zonder de 159 (de laatste exemplaren worden nu verkocht), Brera, GT en Spider moet doen. De Giulietta blijft, gelukkig voor Alfa Romeo, de populairste auto in het C-segment in Italië. Maserati en Ferrari verkochten respectievelijk 15 en 19 auto’s, terwijl dit er normaal gesproken rond de 40 tot 50 stuks zijn.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding