Topman Philippe Varin heeft de plannen, die grotendeels al waren uitgelekt, vanochtend nader bekendgemaakt. De reorganisatie is volgens hem nodig ‘om de concurrentiekracht te herstellen en de toekomst veilig te stellen.’ Varin denkt dat het inzakken van de Europese markt blijvend zal zijn en refereert aan de met acht procent achterblijvende Europese markt dit jaar. Dit heeft een resultaat van minus tien procent voort Peugeot Citroën, dat voor een relatief groot deel zijn afzet vindt in Zuid-Europa.  In de periode 2007 – 2012 is de afzet 23 procent slechter geworden, aldus de PSA-directie. Al met al wordt het probleem van de overcapaciteit alleen maar erger. In het eerste halfjaar hebben de fabrieken van Peugeot en Citroen op niet meer dan driekwart van de capaciteit gedraaid maar dit getal is voor de kleine auto’s nog slechter en de kleine auto’s zijn verantwoordelijk voor 42 procent van de verkopen van PSA.  De groep zal een verlies moeten rapporteren over de eerste helft van het jaar.  Net als in de tweede helft van 2011 zal de Divisie Auto’s een operationeel verlies leiden van 700 miljoen euro. Al vanaf het midden van 2011 verbrandt de groep 200 miljoen aan kasgeld per maand.

In de huidige plannen gaat de fabriek in Aulnay met drieduizend werknemers in 2014 dicht. De productie in de regio Parijs wordt dan geconcentreerd in de vestiging in Poissy. PSA hoopt het complex in Aulnay ‘te hervitaliseren voor industrieel gebruik’. Verder moeten er in Rennes nog eens 1.400 van de 5.600 werknemers uit. PSA hoopt een groot deel van de inkrimping via vrijwillig ontslag te regelen en heeft daarvoor een uitgebreid sociaal plan opgesteld. Dat is echter niet voldoende voor de bonden die met stakingen en andere acties dreigen. De directie bespreekt de plannen vandaag verder met de bonden in een buitengewone zitting van de centrale ondernemingsraad.  Topman Varin: "Ik ben mij ten volle bewust van de ernst van de zaak en van de schok en emoties die het teweeg brengt binnen het bedrijf en bij de aandeelhouders. De marktsituatie maakt het onvermijdelijk dat we onze productiecapaciteit in lijn brengen met de te verwachten trends in de markt." De maatregelen moeten een kostenbesparing van een miljard euro per jaar opleveren.

De fabriek in Aulnay produceert de Citroën C3 en Poissy de Peugeot 208 en de C3 en de DS3.  Rennes bouwt de Peugeot 508 en de Citroën C5 en C6.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding