Rusland steeds belangrijker voor automobielindustrie

Rusland is een belangrijke groeimarkt voor autofabrikanten en voor de Duitse premiummerken in het bijzonder.

BMW opende al in 1999 een volle dochter om een stukje te bemachtigen van de taart van in totaal 2,3 miljoen auto’s. Hoewel dat aantal gedurende de financiële crisis met 50 procent daalde, zag BMW zijn verkopen in Rusland toen met slechts 10 procent krimpen. Russen zijn gek op auto’s. De auto staat bij hen onbetwist op de eerste plaats van het wensenlijstje, nog boven een huis. ‘Niemand ziet waar je woont, maar iedereen ziet in welke auto je rijdt,’ is het motto.

Met name BMW is populair en dan zijn het vooral de stoere X5 en X6 die de Russen bekoren. Met de slechte weersomstandigheden die gedurende de lange Russische winters heersen is het niet verwonderlijk dat 55 procent van de BMW-klanten kiest voor een model met xDrive vierwielaandrijving. Van de 7-serie is dat zelfs 80 procent. BMW overweegt dan ook om de zojuist gelanceerde nieuwe generatie van zijn vlaggenschip daar alleen nog aan te bieden met xDrive.

Vorig jaar steeg de verkoop van BMW met 36,8 procent naar 29 duizend auto’s, terwijl ook Mini het in Rusland uitstekend begint te doen: de Mini-verkoop verdubbelde in 2011 tot 2 duizend exemplaren.

Sint Petersburg is in korte tijd uitgegroeid tot de automotive hoofdstad van Rusland. Sinds de komst van een assemblagefabriek van Toyota in 2007, volgden Renault-Nissan, GM en Hyundai, gevieren goed voor de bouw van rond een half miljoen auto’s.

Desgevraagd zegt Alexander Prokhorenko, lid van het ‘Gouvernement’ (vergelijkbaar met een Gemeentebestuur, HH) van Sint Petersburg, dat de autofabrikanten het land hebben gekregen en zich in ruil daarvoor hebben vastgelegd om 65 tot 70 procent van de onderdelen te gaan gebruiken van lokale producenten, die zich intussen hebben gevestigd of gaan vestigen in de omgeving van St. Petersburg.(HH)

Rusland steeds belangrijker voor automobielindustrie - Automobielmanagement.nl

Rusland steeds belangrijker voor automobielindustrie

Rusland is een belangrijke groeimarkt voor autofabrikanten en voor de Duitse premiummerken in het bijzonder.

BMW opende al in 1999 een volle dochter om een stukje te bemachtigen van de taart van in totaal 2,3 miljoen auto’s. Hoewel dat aantal gedurende de financiële crisis met 50 procent daalde, zag BMW zijn verkopen in Rusland toen met slechts 10 procent krimpen. Russen zijn gek op auto’s. De auto staat bij hen onbetwist op de eerste plaats van het wensenlijstje, nog boven een huis. ‘Niemand ziet waar je woont, maar iedereen ziet in welke auto je rijdt,’ is het motto.

Met name BMW is populair en dan zijn het vooral de stoere X5 en X6 die de Russen bekoren. Met de slechte weersomstandigheden die gedurende de lange Russische winters heersen is het niet verwonderlijk dat 55 procent van de BMW-klanten kiest voor een model met xDrive vierwielaandrijving. Van de 7-serie is dat zelfs 80 procent. BMW overweegt dan ook om de zojuist gelanceerde nieuwe generatie van zijn vlaggenschip daar alleen nog aan te bieden met xDrive.

Vorig jaar steeg de verkoop van BMW met 36,8 procent naar 29 duizend auto’s, terwijl ook Mini het in Rusland uitstekend begint te doen: de Mini-verkoop verdubbelde in 2011 tot 2 duizend exemplaren.

Sint Petersburg is in korte tijd uitgegroeid tot de automotive hoofdstad van Rusland. Sinds de komst van een assemblagefabriek van Toyota in 2007, volgden Renault-Nissan, GM en Hyundai, gevieren goed voor de bouw van rond een half miljoen auto’s.

Desgevraagd zegt Alexander Prokhorenko, lid van het ‘Gouvernement’ (vergelijkbaar met een Gemeentebestuur, HH) van Sint Petersburg, dat de autofabrikanten het land hebben gekregen en zich in ruil daarvoor hebben vastgelegd om 65 tot 70 procent van de onderdelen te gaan gebruiken van lokale producenten, die zich intussen hebben gevestigd of gaan vestigen in de omgeving van St. Petersburg.(HH)