Alle grote Amerikaanse merken richten zich met speciale jeugdige modellen op de jongeren. Dit zonder waarneembaar succes. Had in 1983 nog 87.3 procent van de jongeren tot 19 jaar een rijbewijs, in 2010 was dat aandeel gezakt tot 69.5 procent. Het percentage ouderen boven de zeventig jaar met een rijbewijs steeg spectaculair, van 55 procent in 1983 naar tachtig procent in 2010.

Sivak wijdt dit aan de afnemende behoefte van jongeren om letterlijk afstanden te overbruggen. Door de toename van het internetgebruik worden deze afstanden eveneens overbrugd. "Het virtuele contact tussen jongeren door middel van internet zorgt voor een afnemende behoefte om elkaar fysiek te ontmoeten." Daarnaast speelt de economische recessie een rol en de trek van jongeren naar grote steden waar het openbaar vervoer een belangrijke rol speelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding