Varin zei dat bij de presentatie van de halfjaarcijfers waar hij het verlies van 819 miljoen euro over de eerste zes maanden moest bekendmaken en een nieuwe kostenreductie van anderhalf miljard euro aangekondigde. De opmerkingen van Varin waren een poging om de angst over het tempo waarmee het bedrijf z’n kasgeld verbrandt weg te nemen, zo meldt Financial Times. Peugeot Citroën had in het eerste halfjaar een negatieve cashflow van 954 miljoen euro, maar kon dat verminderen naar 449 miljoen onder meer door goede resultaten van de financiële tak en verkochte bedrijfsonderdelen.

Varin denkt tegen het einde van 2014 weer een positieve cashflow te hebben door zijn kostenreductieplan door te voeren. De groep zou nu twaalf miljard euro aan financiering beschikbaar hebben. "Dat betekent dat onze directe toekomst niet in gevaar is maar het is duidelijk dat we terug moeten naar een positieve cashflow." Het aandeel PSA is in het afgelopen jaar 77 procent in waarde gedaald en Peugeot heeft in Frankrijk de hele politiek over zich heen gekregen naar aanleiding van de beoogde ontslagen.  Die kondigde een steunplan voor de autoindustrie aan, inclusief incentives voor hybrides en ev’s.

Sommige analisten zijn ongerust omdat het herstelplan van PSA is gebaseerd op het niet nog verder inzakken van de Europese markt. Het is maar de vraag of dat ook niet gebeurt.  PSA heeft het extra moeilijk vanwege zijn grote aandeel in de markten Frankrijk, Italië en Spanje, waar het natuurlijk economisch niet best gaat. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding