Dit blijkt uit het halfjaarverslag dat zojuist is verschenen. Belangrijkste redenen zijn volgens de bandenfabrikant de strategische keuze om te focussen op het premium segment autobanden en de aanwezigheid in snel groeiende economieën.

In het eerste halfjaar van 2012 heeft Pirelli een omzet behaald van net iets meer dan 3 miljard euro, een toename van 8,3 procent ten opzichte van de 2,8 miljard in dezelfde periode van 2011. Premium autobanden hadden een aandeel van 50,5 procent in de totale omzet. De winst kwam uit op 400,7 miljoen euro, en dat is 38,1 procent hoger dan de 290,1 miljoen euro in dezelfde periode van 2011.

De financiële positie van het bedrijf blijft evenwel negatief. Op 30 juni 2012 bedroeg deze een negatieve 1,7 miljard euro, op 31 maart 2012 was dit nog -1,3 miljard euro. Oorzaken zijn volgens het halfjaarverslag naast genomen voorzieningen onder meer de acquisitie van de bandenketens Campneus in Brazilië en Dackia in Zweden.