Vooral een SUV is populair bij deze leeftijdscategorie. Dit modelsegment gaat met 27,4 procent marktaandeel aan kop, gevolgd door de compacte middenklasse (23,3 procent) en de kleintjes (19,6 procent).

De populariteit van de luxe terreinwagens wordt een flink handje geholpen door de stevige kortingen die de laatste tijd in Duitsland gebruikelijk zijn. Ook bij onze oosterburen staan de verkopen immers onder druk. Gemiddeld krijgt een SUV-koper die online zijn voertuig aanschaft ruim negentien procent korting. Dan gaat het, op basis van een doorsnee catalogusprijs van ruim 34 mille, om een korting van meer dan 6500 euro. In de compactklasse valt voor de internetkoper ruim twintig procent af te dingen, ongeveer hetzelfde als bij de mini’s. Deze en andere reducties hangen volgens MeinAuto.de ook samen met seizoensinvloeden: traditioneel staat in de zomerperiode de nieuwverkoop altijd extra onder druk.

Kijkend naar de meest gewilde merken blijkt Volkswagen soeverein op één te staan, gevolgd door Skoda en Nissan. Vier van de tien onder vijftigplussers populairste modellen komen uit Wolfsburg: Polo, Golf, Tiguan en Touran. Skoda doet het met zijn Fabia, Yeti en Octavia bijna net zo goed. De Qashqai is bij Nissan de topper.