Vooral een SUV is populair bij deze leeftijdscategorie. Dit modelsegment gaat met 27,4 procent marktaandeel aan kop, gevolgd door de compacte middenklasse (23,3 procent) en de kleintjes (19,6 procent).
De populariteit van de luxe terreinwagens wordt een flink handje geholpen door de stevige kortingen die de laatste tijd in Duitsland gebruikelijk zijn. Ook bij onze oosterburen staan de verkopen immers onder druk. Gemiddeld krijgt een SUV-koper die online zijn voertuig aanschaft ruim negentien procent korting. Dan gaat het, op basis van een doorsnee catalogusprijs van ruim 34 mille, om een korting van meer dan 6500 euro. In de compactklasse valt voor de internetkoper ruim twintig procent af te dingen, ongeveer hetzelfde als bij de mini’s. Deze en andere reducties hangen volgens MeinAuto.de ook samen met seizoensinvloeden: traditioneel staat in de zomerperiode de nieuwverkoop altijd extra onder druk.
Kijkend naar de meest gewilde merken blijkt Volkswagen soeverein op één te staan, gevolgd door Skoda en Nissan. Vier van de tien onder vijftigplussers populairste modellen komen uit Wolfsburg: Polo, Golf, Tiguan en Touran. Skoda doet het met zijn Fabia, Yeti en Octavia bijna net zo goed. De Qashqai is bij Nissan de topper.
Op zichzelf is er helemaal niets mis met een auto kopen via internet. Ik heb echter het sterke vermoeden dat deze consumenten toch wel graag eerst fysiek aan zo’n auto willen snuffelen. Ze gaan dus naar de dealer, laten zich uitgebreid informeren (in aanvulling op de standaard configuratielijstjes op internet) en maken een proefrit. De verkoper mag nog een offerte opstellen en daarna ziet hij zijn klant nooit meer terug, want die bestelt de auto met veel korting op het web. Kortom, de dealer maakt een hoop kosten en een andere partij gaat met de buit aan de haal. Als deze ontwikkeling zich grootschalig gaat doorzetten en dealers/importeurs weten er geen poot tussen te krijgen, dan zie ik het somber in voor de officiële verkoopkanalen.
Vrijwel elke klant van ons is eerder bij een dealer geweest voordat deze bij ons de bestelling heeft geplaatst. Het is echter 9 op 10 keer zo, dat het de verkoper zelf is, die de deal heeft laten lopen door meer adviseur te willen zijn dan verkoper!
Niks mis mee dealers halen ook auto uit buiten land en verkpen die tegen de hoogste prijs waar blijft die 19 % dan?
D’r staan al talloze discussies op internet m.b.t. deze trend. Als de kortingspercentages inderdaad zó hoog worden, dan trekt zelfs de beste verkoper aan het kortste eind. Als dat de strategie is van een automerk, dan hebben we straks alleen nog experience centers nodig, al dan niet gecombineerd met een werkplaats. Kun je net zoals ik vanmiddag een testrit maken in een nieuwe V40 terwijl je C30 z’n gratis halfjaarlijkse tussencheck krijgt.