Voor personenauto’s moet dit van de huidige 8,6 l/100 kg zijn teruggebracht naar 4,3 l/100 km. Er is meteen een ongelijkheid, want voor lichte trucks, waaronder in Amerika met name de SUVs, terreinwagens en pick-up trucks vallen, zal de regeling minder streng zijn. Daarvoor zal in 2025 een gemiddeld verbruik gelden van 5,4 l/100 km.

Om aan de gestelde eisen te kunnen voldoen, zal de auto-industrie volgens het Amerikaanse verkeersministerie zo’n 136 miljard dollar moeten investeren. Men stelt dat de hogere kosten bij de dealer zullen opwegen tegen besparingen aan de pomp.

Terwijl het verbruik voor personenauto’s van jaar tot jaar zo’n 5 procent zal dalen, zal dat voor de lichte trucks aanvankelijk slechts 3,5 procent zijn. Toch zijn dit juist de ‘gas guzzlers’, ofwel benzineslurpers. Volgens marktonderzoekbureau Autodata zijn in Amerika in de eerste 7 maanden van dit jaar rond 4 miljoen lichte trucks verkocht, dat komt dicht in de buurt van de 4,4 miljoen verkochte personenauto’s in deze periode. De verdeling voor de slagschepen wordt dan in 2025 een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km en voor de personenauto’s 3,8 l/100 km om aan het voorgestelde vlootgemiddelde te komen.

Het segment van de lichte trucks wordt ontzien omdat de verschillende (lees: Amerikaanse) autofabrikanten de typische eigenschappen van deze voertuigen, zoals hoog laad- en trekvermogen,onder de strengere eisen niet kunnen behouden. Obama heeft het plan al vorig jaar juli gepresenteerd en werd daarbij gesteund door 13 fabrikanten, waaronder BMW, dat de uitdaging wel wil aangaan.

De nieuwe eisen zijn niet alleen in het voordeel van het milieu, maar moeten volgens Obama ook de portemonnee van de burgers spekken.  De autobezitters zullen door de grotere efficiëntie van hun auto’s in totaal ongeveer 1,7 miljard dollar (1,35 miljard Euro) besparen. De CO2-emissie zou met 6 miljard ton kunnen dalen.

De regeling zou voor het merendeel van de grote V8-motoren wel eens de nekslag kunnen betekenen.  De Amerikanen vrezen dat vooral de ‘muscle cars’,  als de Dodge Charger en Challenger en de andere modellen met dikke V8-motoren zeldzaam zullen worden. Maar het is zeer wel denkbaar, dat over 13 jaar een oplossing is gevonden om de V8 met high-tech maatregelen in het ‘leven te houden’, iets dat al eerder in de geschiedenis is voorgekomen.