Onderzoek: Duitse autofabrikant moet dealers steunen

De schuldencrisis en malaise op de Europese automarkt kunnen een fikse bedreiging worden voor tal van dealers in Duitsland, meldt onderzoeksbureau Roland Berger.

Op grond van een eigen analyse stelt het bedrijf dat circa twintig procent van de dealers bij onze oosterburen in financieel zwaar weer verkeert, meldt het vakblad Automobilwoche. Maatregelen zijn dan ook nodig, met name van de zijde van de autofabrikanten.

Naar verwachting zal de verkoop van nieuwe auto’s in Duitsland dit jaar met zes procent krimpen. Hoewel de markt zich van die neergang wel zal herstellen, op de middellange termijn, staat rond de twintig procent van de dealers momenteel financieel onder druk. Zo zeer zelfs, dat Roland Berger ervoor pleit dat de auto-industrie belangrijke outlets moet ondersteunen om te zorgen dat het verkoopnetwerk intact blijft. Anders kan met de teloorgang van dealers ook marktaandeel verloren gaan.

Complicerende factor is dat nogal wat dealers hun toekomstige financiële positie overschatten en daardoor de autofabrikant een ander beeld bieden dan de werkelijkheid. Roland-Berger raadt daarom aan om diverse cashflow-scenario’s neer te leggen bij dealers die in de gevarenzone zitten, zodat er tijdig kan worden ingegrepen.

Onderzoek: Duitse autofabrikant moet dealers steunen - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: Duitse autofabrikant moet dealers steunen

De schuldencrisis en malaise op de Europese automarkt kunnen een fikse bedreiging worden voor tal van dealers in Duitsland, meldt onderzoeksbureau Roland Berger.

Op grond van een eigen analyse stelt het bedrijf dat circa twintig procent van de dealers bij onze oosterburen in financieel zwaar weer verkeert, meldt het vakblad Automobilwoche. Maatregelen zijn dan ook nodig, met name van de zijde van de autofabrikanten.

Naar verwachting zal de verkoop van nieuwe auto’s in Duitsland dit jaar met zes procent krimpen. Hoewel de markt zich van die neergang wel zal herstellen, op de middellange termijn, staat rond de twintig procent van de dealers momenteel financieel onder druk. Zo zeer zelfs, dat Roland Berger ervoor pleit dat de auto-industrie belangrijke outlets moet ondersteunen om te zorgen dat het verkoopnetwerk intact blijft. Anders kan met de teloorgang van dealers ook marktaandeel verloren gaan.

Complicerende factor is dat nogal wat dealers hun toekomstige financiële positie overschatten en daardoor de autofabrikant een ander beeld bieden dan de werkelijkheid. Roland-Berger raadt daarom aan om diverse cashflow-scenario’s neer te leggen bij dealers die in de gevarenzone zitten, zodat er tijdig kan worden ingegrepen.