De Volkswagen Groep heeft momenteel 12 merken in haar portefeuille, het resultaat van 15 jaar expansie en overnames. Zo werden de laatste jaren ondermeer de luxemerken Bugatti, Lamborghini, Bentley en motorbouwer Ducati aan de stal van Volkswagen toegevoegd. Daarnaast heeft het merk ook een meerderheidsaandeel in vrachtwagenbouwers MAN en Scania. Dat Winterkorn momenteel de handen vol heeft valt dus te begrijpen, zeker met het huidig economisch klimaat in het achterhoofd.

De laatste overname was die van motorfabrikant Ducati. Die acquisitie kan inderdaad als ‘speelgoed’ worden bestempeld en zal de algehele bedrijfsvoering van het Volkswagen amper beïnvloeden. Maar de overname van Porsche kostte al met al ruim 4,5 miljard euro. En bij de participatie in Suzuki (2 jaar geleden kocht men 19,9 procent van de aandelen, wellicht met als doel dit merk t.z.t. helemaal over te nemen) heeft Winterkorn zich duidelijk verslikt.

Eerst moet deze zwaar op de maag liggende dochter (ook al gaat het slechts om een minderheidsbelang) goed verteerd worden, en dat betekent dat een volledige overname van Alfa Romeo vooralsnog niet aan de orde is. Ondanks dat dit merk door Winterkorn als "interessant" wordt omgeschreven. Ook het gerucht dat de Maleisische autofabrikant Proton spoedig in handen van de Duitsers komt, kan naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Voorlopig dus geen nieuwe merken voor Volkswagens’ portefeuille, maar als er zich kansen voordoen, dan zal het Duitse concern zich zeker niet inhouden om daar gebruik van te maken. Succes is volgens Winterkorn namelijk weggelegd voor diegene die op het juiste moment de juiste auto’s bouwt op de juiste plaats. En dat lijkt Volkswagen met in totaal 8.494.280 verkochte voertuigen in 2011 helemaal begrepen te hebben.

Bron: Autointernationaal