Op 30 november 2010 werd immers een akkoord ondertekend door de CEO van Ford Europe, Stephen Odell, over de toekomst en verdere investeringen in Genk. Vorige maand werd dat akkoord nog herbevestigd door de top van Ford. Het personeel van de Belgische fabriek had 12 procent ingeleverd op het loon om de nieuwe productiemodellen, die deel uitmaakten van dat akkoord, in Genk te houden. Bij onze zuiderburen komt het nieuws dan ook aan als een mokerslag. Een paar honderd werknemers stonden gisteren aangeslagen voor de poorten van de fabriek. Ongeloof maakte snel plaats voor woede en verdriet. Ook weerklinken de eerste steunbetuigingen voor de getroffen werknemers, uit politieke hoek, vanwege de werkgeversorganisaties maar ook van andere fabrieken, zoals de Audi vestiging in Brussel.

In 2006 werd Volkswagen Vorst met sluiting bedreigd, maar nadat de premiumdochter de fabriek overnam, kon bijna de helft van de banen behouden blijven. "Wij zijn toen nipt gered geweest, maar we kunnen ons inleven in wat de mensen daar nu meemaken. We betuigen onze steun aan de duizenden mensen die getroffen worden door de sluiting van de Ford-fabriek", zegt Edwin De Clercq, ABVV hoofdafgevaardigde bij Audi Brussel. Met de sluiting wil Ford een oplossing bieden voor de overcapaciteit, die een gevolg is van de dalende vraag (met meer dan 20 procent sinds 2007) op de West Europese automarkt.

"De verkoop van nieuwe auto’s heeft dit jaar het laagste punt bereikt in bijna 20 jaar en zal naar verwacht wordt volgend jaar op dit niveau blijven of nog verder dalen", aldus een woordvoerder van Ford. "De voorgestelde herstructurering van onze Europese productieactiviteiten vormt een essentieel onderdeel van ons plan om de activiteiten van Ford in Europa te versterken en opnieuw winstgevend te worden ", schrijft de topman van de Europese divisie, Stephen Odell, in het persbericht. Hoewel de fabriek in Genk pas in 2014 dicht gaat, zal er de komende tijd niet veel gewerkt worden. Tot eind dit jaar zijn er slechts een paar productiedagen gepland. En al sinds 2009 is de vestiging één werkdag per week dicht. In de hele december maand zal er trouwens geen enkele Mondeo, S-Max of Galaxy door Ford geproduceerd worden. Tot nu toe zijn dit jaar in Genk 115.096 auto’s gebouwd. Vorig jaar eindigde de teller op 178.304 exemplaren. In 1994 waren het er nog 478.053.

Bron: Autointernationaal