Dat meldt Financial Times. De Koreaanse merken wijten de ‘vergissing’ aan  een procedurele fouten van hun gezamenlijke testcentrum in Korea.  Eigenaren van de betrokken auto’s van Hyundai en Kia  – ongeveer een derde deel  van de afzet in Amerika over een periode van twee jaar – zal worden gecompenseerd voor de kosten van de extra verbruikte brandstof, plus een bonus van vijftien procent voor het ongemak. Men wordt betaald over de gehele periode dat men de auto in bezit heeft (gehad).  Hyundai heeft gezegd dat dit programma alleen geldt voor Amerika.

Hyundai en Kia hebben niet gezegd hoeveel het gaat kosten. Een voorbeeld: een Hyundai waarvan het brandstofverbruik 1 mijl per gallon (0,4 kilometer per liter) hoger blijkt dan opgegeven en die vijftienduizend mijl heeft gereden, krijgt een compensatie van 88 dollar. Dit bedrag krijgt de eigenaar elk jaar zolang als hij de auto heeft. Volgens schattingen gaat het voor Hyundai-Kia in totaal om een bedrag van 243 miljoen dollar eenmalig, plus 81 miljoen dollar per jaar in de komende vijf tot zeven jaar.

Afgezien van de kosten  voor de merken is de imagoschade een groter probleem, denken analisten. Noord-Amerika is een cruciale markt voor Hyundai-Kia.  De merken boeken er een omzet van 24 miljard dollar – en derde deel van de totale omzet. "Het bedrijf wijt de zaak aan procedurefouten en zegt dat het onbedoeld was. Maar dit is verreweg de grootste fout die EPA (de Amerikaanse Environmental Protection Agency, red) ooit vond. De Amerikaanse pers zal over het algemeen niet zo vriendelijk zijn in hun commentaren",  verwacht analist Geoff Boyd in FT.

Hyundai en Kia hebben paginagrote advertenties geplaatst in Amerikaanse kranten in een poging de schade te beperken. Over het algemeen verwacht men dat de zaak van een andere orde is dan de recalls van Toyota in 2010, waar enorme ophef over ontstond. Daarbij ging het om kwaliteit en eerlijkheid – voor Amerikanen toch wat anders dan brandstofverbruik.

In Europa worden auto’s voor de verbruiksnorm vastgesteld door instituten als TüV – of die zijn erbij aanwezig als fabrikanten hun auto’s testen.