Chinese automarkt groeit bescheiden door

De automarkt in China, nu al de grootste ter wereld, zal in de rest van dit decennium met minstens acht procent per jaar doorgroeien. Dat is echter wel beduidend minder dan de explosieve groei met vaak meer dan 25 procent tijdens de jaren 2005 tot en met 2011.

Dat stelt adviesbureau McKinsey in een rapport. Vorig jaar zijn in China 14,5 miljoen auto’s verkocht en dat kan volgens de onderzoekers doorgroeien naar 22 miljoen in 2020. In 2011 bleef de toename daarmee beperkt tot iets meer dan vijf procent maar dat komt door het wegvallen van een steunregeling. McKinsey verwacht dat de markt dit jaar al weer sterker kan toenemen. Die groei is mogelijk door de voortdurende stijging van de inkomens maar ook door de snelle uitbreiding van het Chinese wegennet. Aan de andere kant hebben grote steden als Beijing en Shanghai echter wel maatregelen genomen om het autobezit aan banden te leggen om de luchtvervuiling nog iets binnen de perken te houden.

McKinsey denkt tenslotte dat Chinezen steeds meer grote en dure auto’s gaan kopen. In het 4×4-segment kan de groei daardoor een stuk hoger uitkomen terwijl ook andere auto’s tussen de dertig-  en honderdduizend euro op een forse belangstelling van het autokopende publiek kunnen rekenen.

Chinese automarkt groeit bescheiden door - Automobielmanagement.nl

Chinese automarkt groeit bescheiden door

De automarkt in China, nu al de grootste ter wereld, zal in de rest van dit decennium met minstens acht procent per jaar doorgroeien. Dat is echter wel beduidend minder dan de explosieve groei met vaak meer dan 25 procent tijdens de jaren 2005 tot en met 2011.

Dat stelt adviesbureau McKinsey in een rapport. Vorig jaar zijn in China 14,5 miljoen auto’s verkocht en dat kan volgens de onderzoekers doorgroeien naar 22 miljoen in 2020. In 2011 bleef de toename daarmee beperkt tot iets meer dan vijf procent maar dat komt door het wegvallen van een steunregeling. McKinsey verwacht dat de markt dit jaar al weer sterker kan toenemen. Die groei is mogelijk door de voortdurende stijging van de inkomens maar ook door de snelle uitbreiding van het Chinese wegennet. Aan de andere kant hebben grote steden als Beijing en Shanghai echter wel maatregelen genomen om het autobezit aan banden te leggen om de luchtvervuiling nog iets binnen de perken te houden.

McKinsey denkt tenslotte dat Chinezen steeds meer grote en dure auto’s gaan kopen. In het 4×4-segment kan de groei daardoor een stuk hoger uitkomen terwijl ook andere auto’s tussen de dertig-  en honderdduizend euro op een forse belangstelling van het autokopende publiek kunnen rekenen.