Dat meldt het Duitse vakblad Automobilwoche. Beide partijen gaan ook samenwerken bij het ontwikkelen van methoden voor verwerking van carbon en bij automatisering van productieprocessen. Herbert Diess, de ontwikkelingschef van BMW Group: "Boeing is een passende partner. Boeing heeft een jarenlange ervaring met de inzet van koolstofvezelmateriaal in de luchtvaart. BMW heeft op het gebied van serieproductie van carbon-onderdelen met speciale productiemethoden een voorsprong ten opzichte van de concurrentie gecreëerd. Door de samenwerking met Boeing kunnen we de kennis in onze branche op het gebied van duurzame productieoplossingen samenvoegen."

Volgens Automobilwoche komt BMW volgend jaar november met de elektrische i3 op de markt. De i3 heeft een ‘passagierscel’ die volledig uit koolstofvezelmateriaal is opgebouwd. Boeing werkl al veel langer met het materiaal, de 787 Dreamliner zou voor vijfitig procent bestaan uit koolstofvezelmateriaal. Maar de recycling van de reststoffen bij de productie en de recycling van het materiaal aan het einde van de levenscyclus van de auto (c.q het vliegtuig) zijn voor beide bedrijven van ‘beslissend belang’, zegt BMW.    

BMW heeft met de carbonproducent SGL Group in een joint venture een koolstofvezelfabriek gebouwd in Amerika. De geproduceerde vezels worden vervolgens in de fabriek in Wackersdorf in Duitsland verwerkt tot koolstofvezelmateriaal dat aansluitend bij BMW in Handshut wordt gebruikt voor de productie van lichtgewicht carrosseriecomponenten. De montage vindt vervolgens plaats in de BMW-fabriek in Leipzig.