BMW in München is momenteel ongeveer 45 miljard euro waard en Daimler in Stuttgart ruim 42 miljard. Maar trekt men het vrachtwagendeel van Daimler ervan af (Daimler is wel de grootste vrachtwagenfabrikant ter wereld), dan  blijft er voor het personenautodeel zo’n 25 miljard over.  Analist Hans-Peter Wodniok van het instituut Fairesearch zegt in Automobilwoche: "De markt zegt hiermee dat de vooruitzichten voor Mercedes slechter zijn dan voor BMW. Op het vlak van innovatie ligt BMW voor." Als reden voor de slechtere positie noemt de expert de achterblijvende groei in China, de trage expansie in nieuwe segmenten zoals de compacte suv en het imago dat jonge kopers zou afschrikken.  Het doel van Daimler-concernchef Dieter Zetsche, de toppositie terug veroveren, zou op deze manier niet te bereiken zijn.   Mercedes heeft in het afgelopen jaar weliswaar meer auto’s verkocht dan ooit tevoren, maar de winst bij de fabrikant uit Stuttgart loopt achter.  (bron: Bloomberg / Automobilwoche)