Daarmee maakt Toyota een einde aan juridische strijd over een mogelijke te laat uitgevoerde recall voor modellen van Lexus. Het merk riep afgelopen juni de RX 350 en RX 450h uit het bouwjaar 2010 terug in verband met mogelijk doorglijdende vloermatten, die eventueel tussen het gaspedaal terecht konden komen.  De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft de fabrikant verweten dat te laat te hebben gedaan. Het is inmiddels de vierde keer in twee jaar tijd dat Toyota de hoogste mogelijke boete betaalt. In alle gevallen ging het erom dat Toyota de recalls te laat uitvoerde. De grote terugroeproepacties (in Amerika ging het om tien miljoen auto’s, wereldwijd om 12,4 miljoen) hebben veel schade berokkend aan het imago van Toyota/Lexus, ondanks het feit dat onderzoek aantoonde dat een aantal ongelukken gewoon fouten van de bestuurders betrof.

Kwaliteitsbaas Ray Tanguay van Toyota in Noord-Amerika zei dat Toyota met de boete heeft ingestemd om langdurige juridische procedures te voorkomen. De wet in de VS geeft aan producenten vijf dagen de tijd hebben om de overheid te informeren over problemen met betrekking tot de veiligheid. NHTSA zou Toyota al in mei hebben geïnformeerd over de schuivende vloermatten en Toyota zou een maand nodig hebben gehad om erop te antwoorden. Te lang dus. (bron: USA Today / Automobilwoche)