Belgische autoproductie 10 procent lager

De drie overgebleven autofabrieken in België hebben dit jaar 507.576 wagens geproduceerd, dat is bijna tien procent minder dan in 2011 en het laagste aantal in vele jaren.

Dat meldt de federatie voor de technologische industrie Agoria. Audi Brussel komt met 122.840 wagens nog wel vier procent hoger uit maar bij de Volvo-fabriek in Gent liep de productie met een goede drie procent terug naar 258.071. De grootste klap kreeg Ford in Genk waar de productie door alle maatregelen voorafgaande aan de voor 2014 voorziene sluiting nu al met 29 procent daalde naar 126.665 eenheden.

Volgens Agoria is de autoproductie in België daarmee in tien jaar tijd nagenoeg gehalveerd. In 2002 liepen er immers nog 1.036.800 wagens van de band. Niet alleen is sindsdien de Opel-fabriek in Antwerpen gesloten maar ook in Genk en bij de toenmalige VW-fabriek bij Brussel (nu Audi) lag het aantal gefabriceerde auto’s destijds veel hoger dan vandaag de dag. Agoria waarschuwt bovendien dat ook 2013 een moeilijk jaar zal worden, niet alleen door de verdere inkrimping bij Ford in Genk maar ook door de aanhoudende daling van de Europese autoverkopen. ‘’We hopen dat we volgend jaar een eerste voorzichtig herstel mogen optekenen van de algemene economische situatie, vooral in Europa. Gelukkig profiteren met name Volvo en Audi van enkele modellen die goed scoren op verre exportmarkten. Maar de situatie in Europa blijft moeilijk. De autoverkoop is een zeer goede graadmeter van het consumentenvertrouwen. Indien dat niet verbetert, zal de autoverkoop laag blijven en blijven wegen op de productiecijfers", zegt Bert Mons, directeur van de voertuigsector bij Agoria.

Belgische autoproductie 10 procent lager - Automobielmanagement.nl

Belgische autoproductie 10 procent lager

De drie overgebleven autofabrieken in België hebben dit jaar 507.576 wagens geproduceerd, dat is bijna tien procent minder dan in 2011 en het laagste aantal in vele jaren.

Dat meldt de federatie voor de technologische industrie Agoria. Audi Brussel komt met 122.840 wagens nog wel vier procent hoger uit maar bij de Volvo-fabriek in Gent liep de productie met een goede drie procent terug naar 258.071. De grootste klap kreeg Ford in Genk waar de productie door alle maatregelen voorafgaande aan de voor 2014 voorziene sluiting nu al met 29 procent daalde naar 126.665 eenheden.

Volgens Agoria is de autoproductie in België daarmee in tien jaar tijd nagenoeg gehalveerd. In 2002 liepen er immers nog 1.036.800 wagens van de band. Niet alleen is sindsdien de Opel-fabriek in Antwerpen gesloten maar ook in Genk en bij de toenmalige VW-fabriek bij Brussel (nu Audi) lag het aantal gefabriceerde auto’s destijds veel hoger dan vandaag de dag. Agoria waarschuwt bovendien dat ook 2013 een moeilijk jaar zal worden, niet alleen door de verdere inkrimping bij Ford in Genk maar ook door de aanhoudende daling van de Europese autoverkopen. ‘’We hopen dat we volgend jaar een eerste voorzichtig herstel mogen optekenen van de algemene economische situatie, vooral in Europa. Gelukkig profiteren met name Volvo en Audi van enkele modellen die goed scoren op verre exportmarkten. Maar de situatie in Europa blijft moeilijk. De autoverkoop is een zeer goede graadmeter van het consumentenvertrouwen. Indien dat niet verbetert, zal de autoverkoop laag blijven en blijven wegen op de productiecijfers", zegt Bert Mons, directeur van de voertuigsector bij Agoria.