Marktleider General Motors (GM) zag de totale verkoop in eigen land in december met 4,9 procent toenemen. Nummer twee Ford verkocht 1,6 procent meer voertuigen. Toyota en Chrysler, die de derde en vierde plaats bezetten, brachten respectievelijk 9,0 en 10,4 procent meer auto’s aan de man. De grootste stijging werd gerealiseerd door Porsche, dat 61,0 procent meer klanten trok. Ook Fiat (+ 59,4 procent) en Smart (+ 40,3 procent) zaten stevig in de lift. Aan de andere kant van het spectrum was er verlies voor Bentley, dat 25 procent minder klanten trok. Ook Suzuki (dat zijn zaken aan het afbouwen is in de VS) en Mitsubishi hadden het moeilijk met een verlies van 24,2 resp. 18,3 procent. Opvallend zijn de resultaten van Lincoln. Ondanks alle tamtam over een renaissance viel dit merk in december 12,1 procent terug en was daarmee het slechtst presterende merk op de Amerikaanse automarkt.

Op jaarbasis is bij de Amerikaanse merken Chrysler de grote winnaar met een plus van 39,1 procent. Ook Volkswagen, dat 35,1 procent meer klanten trok, is met een opmars bezig. Absoluut gezien was de winst het grootst voor Toyota dat 27,1 procent opveerde en in 2012 uitkwam op 1.838.338 verkopen. Honda was goede tweede met 12,7 procent hogere verkopen en 1.266.569 orders in 2012. Beide Japanse merken zijn nu volledig hersteld van de natuurrampen die zich vorig jaar voordeden en van de negatieve publiciteit als gevolg van diverse terugroepacties.

In een groeiende markt hadden diverse premiummerken het moeilijk. Niet alleen Lincoln (-4,1 procent), maar ook Cadillac (-1,7 procent) en Jaguar (-2,2 procent). De grootste klap op jaarbasis kreeg Mitsubishi te verduren, dat 28,1 procent minder auto’s verkocht. Daarbij vergeleken viel de schade voor Suzuki mee. Dit merk eindigde 4,7 procent lager dan in 2011.

Het populairste automerk van 2012 bij de Amerikanen was Ford met 2.168.015 verkopen. Mercedes-Benz claimt met 295.063 registraties de premiumkroon maar dat is niet helemaal terecht want in dit aantal is ook de afzet van de bedrijfswagen Sprinter opgenomen. Populairste model was in 2012 in de VS de Ford F-Series met 645.316 verkopen. Bij de personenauto’s ging de Toyota Camry aan kop met 404.886 registraties. Specifiek voor de SUV modellen kan Honda met de eer strijken. Dit merk trok vorig jaar 281.652 Amerikaanse klanten voor de CR-V. In het MPV segment was de Dodge Caravan het populairst: dit zustermodel van de Chrysler/Lancia Voyager ging 141.468 keer over de toonbank. Chevrolet nam revanche op Ford in het ‘muscle car’ segment dankzij 84.391 verkopen voor de Camaro. De afzetteller voor de Mustang eindigde op 82.995 exemplaren.

Ook 2013 ziet er goed uit met een verwachting van 15,3 miljoen auto’s die verkocht zullen gaan worden. Het jaar 2012 liet een stijging zien van 13,5% tot 14,5 miljoen verkochte voertuigen. De beste verkoopcijfers sinds 2007. Het niveau vóór de crisis lag in 2005 op een afzet van 17 miljoen, het dieptepunt tijdens de crisis was 2009 met 10,7 miljoen verkochte auto’s.

Bron: Autointernationaal