Tenminste, als het personeel niet bereid is toe te geven bij de onderhandelingen met het management. Tot dusver is steeds gezegd dat de productie stopt in 2016 en in de fabriek gaan mogelijk drieduizend banen verloren.  "We zullen ons natuurlijk aan het bestaande contract houden, maar dat loopt eind 2014 af. De productie van de Zafira in Bochum wordt dan ook gestopt en per 1 januari 2015 wordt de productie in dat geval helemaal stilgezet, schrijft Girsky in een brief die het Duitse vakblad Automobilwoche onder ogen kreeg.  De reden voor de stopzetting is de afzetproblemen van Opel,  dat als merk bijna helemaal afhankelijk is van Europa. "De Europese situatie is catastrofaal, het is geen goede uitgangspositie voor de aanstaande onderhandelingen.  Alles wijst erop dat de markt nog verder krimpt en onder het niveau van 2012 zal uitkomen. Het is een illusie te denken dat de markt zich snel herstelt. De Opel-productie moet duidelijk flexibeler worden, bijvoorbeeld op het vlak van de engineering, en de kosten moeten omlaag, aldus Girsky. "Om deze doelen te bereiken moeten alle medewerkers hun bijdrage leveren. Zolang we verlies draaien, kunnen we ons bijvoorbeeld geen loonsverhogingen permitteren.  Wat we nodig hebben, zijn meer wezenlijke besparingen."

Het personeel zou de plannen van het management blokkeren, zo meent de Amerikaanse voorzitter van de toezichtsraad. "En dat terwijl we al sinds juni 2012 over het plan overleggen."  Nadat de productie is beëindigd, wil Opel de fabriek in Bochum niet helemaal opgeven maar er componenten gaan bouwen. Hoeveel banen dat per saldo gaat kosten, is onzeker. (bron: Automobilwoche)