Duitsland goed voor helft Europese autoproductie

Het land Duitsland produceert dit jaar naar verwachting bijna de helft van alle auto’s die in West-Europa worden gebouwd, een grote toename in verhouding met de dertig procent in het jaar 2000. Bovendien presteren de grote Duitse merken ook in financiële zin beter de andere fabrikanten op het continent.

Dat blijkt uit een analyse in Financial Times. De relatief goede resultaten van de autofabrieken in Duitsland staan eigenlijk haaks op de grote moeilijkheden van de Europese autoindustrie. De vraag naar auto’s in Europa is sterk verslechterd sinds en door de financiële crisis van 2007-2008 en heeft zich sindsdien niet hersteld. Een gevolg ervan is dat het aantal in Europa gebouwde personen- en bestelauto’s (inclusief Turkije en het voormalig oostblok) dit jaar naar verwachting acht procent lager zal uitvallen dan in het jaar 2000.

West-Europa is de zwaarst getroffen regio met een neergang van de productie van 16,5 miljoen eenheden in 2000 tot 11,7 miljoen eenheden (-29%). Maar tegen deze achtergrond doen de autofabrieken in Duitsland het dus erg goed want voor dit jaar wordt een productie van 5,4 miljoen stuks voorzien ten opzichte van 4,9 miljoen in 2000. Een sterk punt van de Duitse merken is hun wereldwijde aanwezigheid. Het merk Porsche bijvoorbeeld produceert uitsluitend in Duitsland maar verkoopt auto’s in 120 landen, waarvan twee derde deel buiten Europa. Door de enorme groei van autoproductie in China en andere opkomende economieën in de afgelopen vijftien jaar is de wereldwijde aandeel van in Duitse fabrieken gebouwde auto’s maar relatief weinig afgenomen, namelijk van negen procent in 2000 tot zeven procent dit jaar. De Duitse fabrikanten hebben ook het afgenomen belang van Europa weten te compenseren door hun activiteiten buiten het continent te vergroten. Bijvoorbeeld, in 2007 werden twee van de drie auto’s van Volkswagen in een Europese fabriek gebouwd. Maar dit jaar zal dat cijfer uitkomen op minder dan de helft daarvan, volgens voorspellingen van LMC Automotive Consultancy in The Financial Times.  De grote drie (Volkswagen, BMW en Daimler) hebben fabrieken verspreid overal op de wereld maar ze houden het zwaartepunt van de engineering en de productie in Duitsland. De bedrijven zijn in de afgelopen periode geholpen door een relatief grote loonmatiging. Bijvoorbeeld, in 2002 kreeg een gemiddelde medewerker van een autofabrikant in Frankrijk per uur nog 24 procent minder betaald dan een soortgelijke functionaris in Duitsland. Maar in 2011 was dat verschil teruggebracht tot nog maar twee procent.

Autoproductie in West-Europa

(in % van het totaal)

                        2000        2012

Duitsland             30           44

Frankrijk              20           16

Spanje                18           15

VK                      11           12

Italië                    10           5    

Duitsland goed voor helft Europese autoproductie - Automobielmanagement.nl

Duitsland goed voor helft Europese autoproductie

Het land Duitsland produceert dit jaar naar verwachting bijna de helft van alle auto’s die in West-Europa worden gebouwd, een grote toename in verhouding met de dertig procent in het jaar 2000. Bovendien presteren de grote Duitse merken ook in financiële zin beter de andere fabrikanten op het continent.

Dat blijkt uit een analyse in Financial Times. De relatief goede resultaten van de autofabrieken in Duitsland staan eigenlijk haaks op de grote moeilijkheden van de Europese autoindustrie. De vraag naar auto’s in Europa is sterk verslechterd sinds en door de financiële crisis van 2007-2008 en heeft zich sindsdien niet hersteld. Een gevolg ervan is dat het aantal in Europa gebouwde personen- en bestelauto’s (inclusief Turkije en het voormalig oostblok) dit jaar naar verwachting acht procent lager zal uitvallen dan in het jaar 2000.

West-Europa is de zwaarst getroffen regio met een neergang van de productie van 16,5 miljoen eenheden in 2000 tot 11,7 miljoen eenheden (-29%). Maar tegen deze achtergrond doen de autofabrieken in Duitsland het dus erg goed want voor dit jaar wordt een productie van 5,4 miljoen stuks voorzien ten opzichte van 4,9 miljoen in 2000. Een sterk punt van de Duitse merken is hun wereldwijde aanwezigheid. Het merk Porsche bijvoorbeeld produceert uitsluitend in Duitsland maar verkoopt auto’s in 120 landen, waarvan twee derde deel buiten Europa. Door de enorme groei van autoproductie in China en andere opkomende economieën in de afgelopen vijftien jaar is de wereldwijde aandeel van in Duitse fabrieken gebouwde auto’s maar relatief weinig afgenomen, namelijk van negen procent in 2000 tot zeven procent dit jaar. De Duitse fabrikanten hebben ook het afgenomen belang van Europa weten te compenseren door hun activiteiten buiten het continent te vergroten. Bijvoorbeeld, in 2007 werden twee van de drie auto’s van Volkswagen in een Europese fabriek gebouwd. Maar dit jaar zal dat cijfer uitkomen op minder dan de helft daarvan, volgens voorspellingen van LMC Automotive Consultancy in The Financial Times.  De grote drie (Volkswagen, BMW en Daimler) hebben fabrieken verspreid overal op de wereld maar ze houden het zwaartepunt van de engineering en de productie in Duitsland. De bedrijven zijn in de afgelopen periode geholpen door een relatief grote loonmatiging. Bijvoorbeeld, in 2002 kreeg een gemiddelde medewerker van een autofabrikant in Frankrijk per uur nog 24 procent minder betaald dan een soortgelijke functionaris in Duitsland. Maar in 2011 was dat verschil teruggebracht tot nog maar twee procent.

Autoproductie in West-Europa

(in % van het totaal)

                        2000        2012

Duitsland             30           44

Frankrijk              20           16

Spanje                18           15

VK                      11           12

Italië                    10           5