De operationele winst, de belangrijkste graadmeter voor de winstgevendheid, steeg van 11,3 naar 11,5 miljard euro, ondanks de slechte situatie op de markten in Zuid- en West-Europa. Topman Martin Winterkorn gaf aan voor dit jaar een vergelijkbaar operationeel resultaat te verwachten als in 2012 – eerder was Volkswagen nog van mening dat de operationele winst dit jaar zou stijgen. Het zou voor het eerst sinds 2009 zijn dat het Duitse autoconcern zijn operationeel resultaat niet weet te verbeteren. Volgens bestuursvoorzitter Winterkorn is zijn concern ‘niet geheel immuun voor de intense concurrentie en de diepe crisis op belangrijke Europese markten’. Ook blijft de onzekerheid over de economische omstandigheden aanhouden, aldus de ceo. Het bedrijf rekent op stijgende verkopen in Azië en Noord-Amerika en op zijn premiummerk Audi om de zwakke Europese markten te compenseren. De omzet van Volkswagen steeg ten opzichte van 2011 met twintig procent tot 193 miljard euro. Het concern leverde 9,3 miljoen auto’s af in 2012, ruim twaalf procent meer dan in 2011.   

Volkswagen zegt ervan uit te gaan dat het concern in 2013 ‘beter dan de markt’ zal presteren en dat de afzet opnieuw zal toenemen. ‘Maar de intensieve concurrentie kan niet geheel aan ons voorbij gaan’.  Aan de kostenzijde verwacht het concern weer meer voordeel van het zogenoemde modulaire productiesysteem (modularen Baukasten), dat in toenemende mate wordt toegepast bij de diverse merken van de groep. (bron: Automobilwoche / dpa / Autointernationaal)   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding