Personenauto-bouwer Volvo Cars is sinds 2010 in handen van de Zhejing Geely Holding Group. Dat Chinese autobedrijf kocht het Zweedse merk van Ford dat van de al jaren noodlijdende dochter af wilde. Volvo produceert al sinds 2006 auto’s in China zelf maar bouwt die toch voornamelijk in Zweden en in een grote fabriek in Gent in België. Daar begint men zich zo langzamerhand aardig zorgen te maken over de plannen van de Chinese eigenaren. Daarom ook trekt Kris Peeters, de premier van Vlaanderen, deze maand persoonlijk naar Gothenburg om daar bij directievoorzitter Hakan Samuelsson aan de bel te trekken. Voor Peeters staat er veel op het spel na de met veel politiek tromgeroffel omlijste aanstaande sluiting van Ford in Genk. De Vlamingen willen koste wat kost de laatste grote fabrikant van personenauto’s binnen boord houden, maar of dat lukt is nog maar de vraag. Opvallend is daarbij dat premier Peeters naar Gothenburg gaat en niet naar Hangzhou waar het hoofdkantoor van Geely is gevestigd. Dat toont toch enigszins aan dat je bij een bedrijf in Chinese handen nooit tot de werkelijke besluitvormers doordringt.

Manganeze Bronze

Geely heeft inmiddels een tweede slag geslagen in Europa met de overname van Manganese Bronze, de maker van de befaamde Londense taxi. De Chinezen hadden al sinds 2006 een klein belang in het Britse bedrijf en bouwen ook al enige tijd cabs in China. Managenese Bronze verkeerde al tijden financieel in zwaar weer, wat nog eens werd verergerd doordat enkele honderden taxi’s teruggeroepen moesten worden wegens problemen met de besturing. Uiteindelijk moest het bedrijf dat met een faillissement bekopen. Manganese Bronze had al bijna de helft van het personeel ontslagen maar de overige ruim honderd medewerkers zullen hun baan nu kunnen behouden, aldus Daniel Li,  de bestuursvoorzitter van Geely UK. Hij  wil bovendien dat zijn nieuwe aanwinst ‘groenere’ taxi’s gaat bouwen die dan over de hele wereld verkocht zouden kunnen worden.

Daimler

Bij Daimler lijkt de Chinese invloed op het eerste gezicht gering. De Duitse autobouwer kondigde onlangs aan nauw te gaan samenwerken met Beijing Automotive Group BAIC. Dat gaat zover dat Daimler via de voorgenomen beursgang van BAIC een belang van twaalf procent neemt, de eerste keer dat een westers autobedrijf een dergelijke stap zet. Bovendien krijgt Daimler dan ook twee zetels in de bestuursraad van BAIC Motor. Omdat allerlei autoriteiten de overeenkomst nog moeten goedkeuren, kan het wel begin volgend jaar worden voordat de zaak zijn beslag krijgt. Aan de andere kant echter kan BAIC zijn aandeel in de joint venture Beijing Benz Automotive opvoeren van één procent naar 51 procent. Dat stelt BAIC in staat die activiteit voor de beursgang aan de pluskant in de boeken te schrijven. Maar het betekent ook dat de Chinezen (en niet meer de Duitsers) een meerderheid zullen verwerven in het Chinese Mercedes-verhaal.