Het aantal verkochte BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces steeg met 10,6 procent tot een nieuw record van 1,845 miljoen eenheden. Dat was verreweg voor het grootste deel te danken aan het merk BMW dat 11,6 procent meer afzet wist te realiseren tot 1,54 miljoen stuks, waarmee men voor het eerst de target van anderhalf miljoen stuks behaalde. Erg belangrijk voor dit resultaat is de 1-Serie geweest, zegt BMW. De verkoopresultaten van de kleine BMW gingen namelijk met bijna dertig procent omhoog naar 227 duizend stuks. Het bestverkochte model is altijd nog met afstand de 3-Serie (met 406 duizend stuks). Mini deed het 5,8 procent beter en kwam tot 301 duizend stuks, waarmee voor het eerst de grens van driehonderdduizend stuks is overschreden. Vooral de Countryman deed het goed met een groei van vijftien procent tot 102 duizend stuks. Het merk Rolls-Royce groeide één procent in afzet tot een totaal van 3.575 stuks. "Het afgelopen jaar is het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van BMW, op het gebied van verkoopresultaten, omzet en winst. We hebben alle targets gehaald of overtroffen onder moeilijke marktcondities", aldus de ceo Norbert Reithofer.  

BMW Group wist overal op de wereld groei te realiseren, zelfs op de kwakkelende Europese markt was er nog een groeicijfertje te boeken (+0,8%) tot een totale afzet van 865 duizend stuks. Europa is nog steeds de grootste markt voor BMW.  De verkoopcijfers in Azië groeiden met 31 procent tot 493 duizend stuks waarvan er meer dan driehonderdduizend in China zijn verkocht, en ook dat is voor het eerst. In Amerika wist BMW de leidende premiumfabrikant te blijven met en afzet van 348 duizend stuks (+13,8%).

Ook de afdeling Financial Services blijft goed presteren. De omzet steeg met bijna twaalf procent tot 19,5 miljard euro met 1,56 miljard winst (voor belastingen).  Dat is aanzienlijk minder dan vorig jaar (minus 12,8%) maar dat komt vooral vanwege de extreem goede prestaties van 2011 omdat er toen een eenmalige positieve bate was van 439 miljoen. Het aantal lease- en financieringscontracten wereldwijd steeg met twaalf procent tot 1,34 miljoen. Het aantal van deze contracten met dealers en andere retailers nam toe met zeven procent tot 3,85 miljoen.

Het personeelsbestand van BMW Group steeg in 2012 met 5,6 procent tot bijna 106 duizend medewerkers. De groep blijft mensen aannemen, in het bijzonder ingenieurs en vakmensen.      

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding