Amerikaans hoofdkantoor Honda weg uit Californië

Honda gaat met zijn Noord-Amerikaanse hoofdkantoor weg uit Californië. De Japanse autofabrikant vertrekt van Torrance, ten zuiden van de luchthaven van Los Angeles, naar de staat Ohio. Daar is de grootste fabriekscomplex van Honda gevestigd in Maryland en East Liberty.

Volgens Honda is de verhuizing vooral ingegeven doordat de organisatie de snelheid van handelen en de efficiency van de operationele bezigheden zal kunnen verbeteren. De zojuist global coo gepromoveerde Tesuo Iwamura wordt ook coo van Honda North America. Sinds de komst van Honda in de VS, zo’n 31 jaar geleden, is de productie altijd gescheiden geweest van de activiteiten van het hoofdkantoor. Beide organisaties werkten wel samen maar ze rapporteerden elk apart aan het hoofdkantoor in Tokio. Zo’n vijftig banen zullen van het hoofdkantoor naar Ohio meeverhuizen. Hoeveel mensen door deze verhuizing hun baan zullen kwijtraken is nu niet bekend. Californië is een superdure staat, met hoge lonen, dure huisvesting en behoorlijk hoge belastingen. De kosten in Ohio liggen een stuk lager.

Honda is de tweede grote Japanse autofabrikant die vertrekt naar goedkopere regionen. In 2005 kondigde Nissan aan naar Franklin bij Nashville (Tennessee) te verhuizen om gebruik te maken van de lagere bedrijfskosten in het zuidwesten van Amerika. Daarmee raakte Nissan op ‘natuurlijke wijze’ een aantal dure medewerkers kwijt, die niet naar de minder mondaine staat mee wilden verhuizen maar zo’n dertienhonderd mensen deden dit in 2007 wél. De regio is een van de goedkoopste in de VS vanwege lage lonen, lage belastingen en lage huisvestingskosten.

Het is opmerkelijk dat Honda in staat is geweest in Ohia zo’n vijftienduizend banen en zo’n prominente aanwezigheid te realiseren. Want de staat Ohio is in feite het hart van de vakbond United Auto Workers en de Honda-medewerkers zijn geen lid van die UAW geworden. De Honda-lonen zijn dan ook concurrerend met die van de UAW en de fabrieken bouwen auto’s die tot de bestverkochte in het land behoren, waardoor de mensen geen reden hadden zich te organiseren. De Honda Accord werd vorig jaar derde in de statistieken van Most American Car vanwege de grote aandeel van in Amerika geproduceerde onderdelen. Op de tweede plaats eindigde de Ford F150. (HHem)

 

 

 

 

Amerikaans hoofdkantoor Honda weg uit Californië - Automobielmanagement.nl

Amerikaans hoofdkantoor Honda weg uit Californië

Honda gaat met zijn Noord-Amerikaanse hoofdkantoor weg uit Californië. De Japanse autofabrikant vertrekt van Torrance, ten zuiden van de luchthaven van Los Angeles, naar de staat Ohio. Daar is de grootste fabriekscomplex van Honda gevestigd in Maryland en East Liberty.

Volgens Honda is de verhuizing vooral ingegeven doordat de organisatie de snelheid van handelen en de efficiency van de operationele bezigheden zal kunnen verbeteren. De zojuist global coo gepromoveerde Tesuo Iwamura wordt ook coo van Honda North America. Sinds de komst van Honda in de VS, zo’n 31 jaar geleden, is de productie altijd gescheiden geweest van de activiteiten van het hoofdkantoor. Beide organisaties werkten wel samen maar ze rapporteerden elk apart aan het hoofdkantoor in Tokio. Zo’n vijftig banen zullen van het hoofdkantoor naar Ohio meeverhuizen. Hoeveel mensen door deze verhuizing hun baan zullen kwijtraken is nu niet bekend. Californië is een superdure staat, met hoge lonen, dure huisvesting en behoorlijk hoge belastingen. De kosten in Ohio liggen een stuk lager.

Honda is de tweede grote Japanse autofabrikant die vertrekt naar goedkopere regionen. In 2005 kondigde Nissan aan naar Franklin bij Nashville (Tennessee) te verhuizen om gebruik te maken van de lagere bedrijfskosten in het zuidwesten van Amerika. Daarmee raakte Nissan op ‘natuurlijke wijze’ een aantal dure medewerkers kwijt, die niet naar de minder mondaine staat mee wilden verhuizen maar zo’n dertienhonderd mensen deden dit in 2007 wél. De regio is een van de goedkoopste in de VS vanwege lage lonen, lage belastingen en lage huisvestingskosten.

Het is opmerkelijk dat Honda in staat is geweest in Ohia zo’n vijftienduizend banen en zo’n prominente aanwezigheid te realiseren. Want de staat Ohio is in feite het hart van de vakbond United Auto Workers en de Honda-medewerkers zijn geen lid van die UAW geworden. De Honda-lonen zijn dan ook concurrerend met die van de UAW en de fabrieken bouwen auto’s die tot de bestverkochte in het land behoren, waardoor de mensen geen reden hadden zich te organiseren. De Honda Accord werd vorig jaar derde in de statistieken van Most American Car vanwege de grote aandeel van in Amerika geproduceerde onderdelen. Op de tweede plaats eindigde de Ford F150. (HHem)