Nu toekomst fabrieken Michelin op het spel

Na de Goodyear-fabriek in het Franse Amiens en die van Bridgestone in het Italiaanse Bari lijkt nu de toekomst van de Europese fabrieken van Michelin op het spel te staan. ‘’We sluiten niets uit, we beraden ons over de ontwikkelingen op de markt en kijken of de situatie wel of niet zo zal blijven.”

Dat zei de directeur Florent Menegaux van de divisie personenautobanden bij de Franse bandengigant tegenover de economische krant Les Echos. ‘’We zitten in een situatie van overcapaciteit. We benutten momenteel 75 procent van de capaciteit bij personenautobanden en zestig procent bij de productie van banden voor vrachtwagens. De situatie is slechter dan tijdens de crisis van 2008/9. We hebben sinds eind 2011 te maken met een sterk dalende markt. Alle segmenten worden daar door geraakt,” aldus Menegaux, die ook deel uitmaakt van de Raad van Bestuur in Clermont-Ferrand.

De Europese markt voor personenautobanden is vorig jaar al met tien procent ingezakt en heeft in de eerste twee maanden van dit jaar al weer acht procent verloren. Michelin heeft inmiddels al een akkoord bereikt met de bonden over flexibeler werken maar toch dringt zich de vraag op of dat wel voldoende is. Menegaux: ‘’Gezien de conjunctuur stellen zowel particulieren als bedrijven het vervangen van hun banden zo lang mogelijk uit.”  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nu toekomst fabrieken Michelin op het spel - Automobielmanagement.nl

Nu toekomst fabrieken Michelin op het spel

Na de Goodyear-fabriek in het Franse Amiens en die van Bridgestone in het Italiaanse Bari lijkt nu de toekomst van de Europese fabrieken van Michelin op het spel te staan. ‘’We sluiten niets uit, we beraden ons over de ontwikkelingen op de markt en kijken of de situatie wel of niet zo zal blijven.”

Dat zei de directeur Florent Menegaux van de divisie personenautobanden bij de Franse bandengigant tegenover de economische krant Les Echos. ‘’We zitten in een situatie van overcapaciteit. We benutten momenteel 75 procent van de capaciteit bij personenautobanden en zestig procent bij de productie van banden voor vrachtwagens. De situatie is slechter dan tijdens de crisis van 2008/9. We hebben sinds eind 2011 te maken met een sterk dalende markt. Alle segmenten worden daar door geraakt,” aldus Menegaux, die ook deel uitmaakt van de Raad van Bestuur in Clermont-Ferrand.

De Europese markt voor personenautobanden is vorig jaar al met tien procent ingezakt en heeft in de eerste twee maanden van dit jaar al weer acht procent verloren. Michelin heeft inmiddels al een akkoord bereikt met de bonden over flexibeler werken maar toch dringt zich de vraag op of dat wel voldoende is. Menegaux: ‘’Gezien de conjunctuur stellen zowel particulieren als bedrijven het vervangen van hun banden zo lang mogelijk uit.”  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding