Inzet zou een overname zijn van Alfa Romeo, inclusief de vroegere Alfa-fabriek Pomigliano d’Arco (nu productielocatie van de Panda). "Welingelichte kringen bij beide ondernemingen" zouden Wardsauto hebben bevestigd dat het duo onderhandelt. Maar de inzet van hun onderhoud zou ook een overname van Fiat-toeleverancier Magneti Marelli kunnen zijn.

Vast staat dat het Fiat-concern dringend geld nodig heeft. Enerzijds om de kosten voor de aangekondigde acht nieuwe modellen (tussen nu en  2016) te kunnen financieren, anderzijds om de komende maanden het restant van de aandelen Chrysler over te nemen. Ferdinand Piëch, voorzitter van VW’s raad van toezicht, heeft nooit een geheim gemaakt van zijn belangstelling voor Alfa Romeo. Met Lamborghini, Ducati en Italdesign-Giugiaro heeft het Duitse concern al vaste voet aan de grond in Italië. Marchionne heeft bij herhaling verklaard dat Alfa Romeo niet te koop is. Maar de mogelijk bijbehorende redding van duizenden arbeidsplaatsen in Pomigliano d’Arco kan het sentiment doen kantelen, zeker in het economisch zo geplaagde Italië.