Duitse autobouwers kunnen Chinese vraag niet bijbenen

De Chinese automarkt ontwikkelt zich zo snel, dat Duitse fabrikanten het tempo bijna niet kunnen bijbenen.

Op de eerste dag van de internationale autoshow in Shanghai meldden vooral de premiummerken dat ze hun productie- en dealerfaciliteiten nauwelijks op het gewenste niveau weten te brengen. BMW bijvoorbeeld zegt van zijn X-serie (terreinwagens) meer exemplaren te kunnen slijten dan nu gebeurt. Het probleem is niet zozeer de vraag als wel het aanbod, zo melden diverse Duitse media. Bijna elke week stellen BMW en Audi nieuwe dealers aan.

Volgens brancheorganisatie VDA is een op de vijf in China verkochte auto’s afkomstig van een Duits concern. Tussen nu en 2020 zal volgens een analyse van adviesbureau PwC de lokale bouwcapaciteit van BMW, Audi en Mercedes verdubbelen, hoewel Mercedes geen concrete bouwplannen meldt. PwC stelt dat minstens zestien modellen van ‘de grote drie’ niet in Duitsland maar in China van de band rollen. Ook Volvo, in handen van het Chinese Geely, koestert grote plannen: in juni gaat de eerste Chinese fabriek open. De situatie staat in schril contrast met die in Europa, waar de sector kampt met miljoenen verslindende structurele overcapaciteit.

Overigens is Opel na vijf jaar afwezigheid in Shanghai weer vertegenwoordigd op de autoshow. Voor het merk blijft China vooralsnog een nichemarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitse autobouwers kunnen Chinese vraag niet bijbenen - Automobielmanagement.nl

Duitse autobouwers kunnen Chinese vraag niet bijbenen

De Chinese automarkt ontwikkelt zich zo snel, dat Duitse fabrikanten het tempo bijna niet kunnen bijbenen.

Op de eerste dag van de internationale autoshow in Shanghai meldden vooral de premiummerken dat ze hun productie- en dealerfaciliteiten nauwelijks op het gewenste niveau weten te brengen. BMW bijvoorbeeld zegt van zijn X-serie (terreinwagens) meer exemplaren te kunnen slijten dan nu gebeurt. Het probleem is niet zozeer de vraag als wel het aanbod, zo melden diverse Duitse media. Bijna elke week stellen BMW en Audi nieuwe dealers aan.

Volgens brancheorganisatie VDA is een op de vijf in China verkochte auto’s afkomstig van een Duits concern. Tussen nu en 2020 zal volgens een analyse van adviesbureau PwC de lokale bouwcapaciteit van BMW, Audi en Mercedes verdubbelen, hoewel Mercedes geen concrete bouwplannen meldt. PwC stelt dat minstens zestien modellen van ‘de grote drie’ niet in Duitsland maar in China van de band rollen. Ook Volvo, in handen van het Chinese Geely, koestert grote plannen: in juni gaat de eerste Chinese fabriek open. De situatie staat in schril contrast met die in Europa, waar de sector kampt met miljoenen verslindende structurele overcapaciteit.

Overigens is Opel na vijf jaar afwezigheid in Shanghai weer vertegenwoordigd op de autoshow. Voor het merk blijft China vooralsnog een nichemarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding