Chinese markt premiumauto’s krijgt tik door overheid

De groei van de verkoop van luxe auto’s in China is ingezakt tot 8,3 procent in het eerste kwartaal, zo meldt The Beijing Times. Analisten verklaren dit vooral door de strakkere regels die er zijn voor dienstauto’s van de overheid.

Het grote potentieel voor luxe auto’s in China heeft veel buitenlandse premiummerken naar het land getrokken. Groeicijfers in het luxe segment waren tachtig procent in 2010 en veertig procent in 2011, terwijl de gemiddelde groei van de totale markt in 2011 maar vier procent was. Maar nu is ook het premiumsegment getroffen. De Chinese regering heeft besloten de aanschaf van luxe goederen door functionarissen en ambtenaren in de hand te houden. "Een groot deel van de premiumautoverkopen is verdampt door deze maatregelen, stelt analist Yan Jinghui van Yayuncun Automobile Market. Bovendien zouden maatregelen die bedoeld zijn om de aanschaf van auto’s af te remmen zouden ook invloed hebben. Vanaf maart zouden de aankopen door overheidsfunctionarissen aanzienlijk zijn verlaagd.

Als gevolg van de afnemende vraag zijn de voorraden bij bijna alle Chinese dealers van importauto’s toegenomen. Daardoor hebben de fabrikanten de leveringen naar China verlaagd. De import van auto’s is over het laatste kwartaal met negentien procent verlaagd tot 229 duizend, in vergelijking met Q1 van 2012.  Volgens recente statistieken zijn de verkopen van de merken BMW, Audi en Volvo over de eerste vier maanden in China uitgekomen op respectievelijk 118 duizend, 141 duizend en 18,5 duizend. (bron: gascoo.com)

 

Chinese markt premiumauto’s krijgt tik door overheid - Automobielmanagement.nl

Chinese markt premiumauto’s krijgt tik door overheid

De groei van de verkoop van luxe auto’s in China is ingezakt tot 8,3 procent in het eerste kwartaal, zo meldt The Beijing Times. Analisten verklaren dit vooral door de strakkere regels die er zijn voor dienstauto’s van de overheid.

Het grote potentieel voor luxe auto’s in China heeft veel buitenlandse premiummerken naar het land getrokken. Groeicijfers in het luxe segment waren tachtig procent in 2010 en veertig procent in 2011, terwijl de gemiddelde groei van de totale markt in 2011 maar vier procent was. Maar nu is ook het premiumsegment getroffen. De Chinese regering heeft besloten de aanschaf van luxe goederen door functionarissen en ambtenaren in de hand te houden. "Een groot deel van de premiumautoverkopen is verdampt door deze maatregelen, stelt analist Yan Jinghui van Yayuncun Automobile Market. Bovendien zouden maatregelen die bedoeld zijn om de aanschaf van auto’s af te remmen zouden ook invloed hebben. Vanaf maart zouden de aankopen door overheidsfunctionarissen aanzienlijk zijn verlaagd.

Als gevolg van de afnemende vraag zijn de voorraden bij bijna alle Chinese dealers van importauto’s toegenomen. Daardoor hebben de fabrikanten de leveringen naar China verlaagd. De import van auto’s is over het laatste kwartaal met negentien procent verlaagd tot 229 duizend, in vergelijking met Q1 van 2012.  Volgens recente statistieken zijn de verkopen van de merken BMW, Audi en Volvo over de eerste vier maanden in China uitgekomen op respectievelijk 118 duizend, 141 duizend en 18,5 duizend. (bron: gascoo.com)