Tesla Motors, zoals het bedrijf officieel heet, kon vorige week de eerste kwartaalwinst in haar tienjarig bestaan melden. In totaal bleef er onder de streep niet meer dan 11.248 dollar over maar dat was toch veel beter dan de 89.873 dollar verlies van een jaar eerder en bovendien, zoals gezegd, de eerste keer dat het cijfer in het zwart vermeld kon worden. Daarnaast kondigde de onderneming deze week aan 830 miljoen dollar aan nieuw kapitaal op te willen halen, waarbij oprichter Elon Musk persoonlijk 100 miljoen voor zijn rekening zal nemen. Een deel van het geld zal worden gebruikt om een grote staatslening af te lossen.

Daarbij komt dat de eerst door testrijders nogal verguisde Model S inmiddels lovende rapporten heeft gekregen van het Amerikaanse Consumer Reports en van andere toonaangevende media. Dat wakkert het geloof aan dat Tesla er op niet al te lange termijn in zal slagen met haar elektrische voertuigen een groter deel van de automarkt, in ieder geval in eigen land, in handen te krijgen. Al dat positieve nieuws heeft er toe geleid dat de automaker op de Amerikaanse beurs inmiddels meer dan 10 miljard waard is, dat is meer dan heel Fiat. Voor Tesla zelf betekent een hoge koers in ieder geval dat het makkelijker is om via het uitgeven van aandelen nieuw geld aan te trekken. Sceptici denken echter meer aan een soort tulpenbollen-mania en vrezen dat de ballon Tesla, zeker op de beurs, over een tijdje weer net zo hard leeg zal lopen als het nu omhoog is gegaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding