General Motors verkocht in China tot dusver vooral goedkopere modellen van de merken Chevrolet en Buick. Nu willen de Amerikanen in het luxesegment een inhaalslag gaan maken. Daarmee wil GM profiteren van het snel groeiende aantal rijken op de Chinese automarkt. Men is er al de grootste buitenlandse autoproducent met 1,3 miljoen verkopen in de eerste 5 maanden van het jaar. Dit betekent een groei van 10,6 procent. Beide cijfers worden echter geflatteerd door de minibusjes van Wuling. De verwachting is dat deze laagwaardige vervoermiddelen geleidelijk aan hun populariteit zullen verliezen als de welvaart in China verder toeneemt.

General Motors is minder succesvol in het premiumsegment. Dat deel van de markt wordt grotendeels gedomineerd door de Duitse fabrikanten Audi, BMW en Mercedes-Benz. Dit trio is goed voor 80 procent van de snel groeiende en bijzonder lucratieve Chinese markt voor luxe modellen.

De eerste nieuwe fabriek die General Motors wil openen, is dan ook bestemd voor Cadillac. De productievestiging in Sjanghai zal 1,3 miljard dollar gaan kosten en moet in 2015 klaar zijn. Het is de bedoeling dat er jaarlijks 160.000 auto’s van de band zullen rollen. Een deel van de output is bestemd voor export naar buurlanden, want in China denkt Cadillac over 2 jaar op een afzet van 100.000 auto’s te zitten. In 2012 wist General Motors 30.000 kopers te trekken voor het repertoire van haar luxedochter. Cadillac wil in 2020 op een verkoopniveau van 250.000 auto’s in China zitten. Dat is altijd nog flink minder dan de huidige afzet van de 3 Duitse premiummerken. Audi verkocht vorig jaar meer dan 400.000 auto’s in China.

De andere fabrieken die General Motors de komende jaren wil bouwen komen in Chongqing (bedrijfsvoertuigen), Wuhan en Shenyang. "China is een sleutelmarkt voor GM en zal dat ook in de toekomst blijven", zo laat CEO Dan Akerson weten.

Bron: Autointernationaal