Fiat-PSA steekt 700 mln in bestelautofabriek Sevel Sud

Fiat-ceo Sergio Marchionne kondigt voor de Sevel bestelautofabriek in het Italiaanse Atessa een investering aan van zevenhonderd miljoen euro, waarvan Fiat 550 miljoen voor zijn rekening neemt.

De investering is onder meer nodig als voorbereiding op een breder productgamma, zegt Fiat. Sevel Sud maakt de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper. De investering wordt uitgesmeerd over een periode van vijf jaar. Fiat zegt deze tijd te willen gebruiken voor de installatie van nieuwe lasrobots, verfspuitsystemen en een nieuwe assemblagelijn. Verder wordt de investering aangewend voor een logistieke reorganisatie ter voorbereiding op ‘een breder productgamma om beter tegemoet te kunnen komen aan de veranderende eisen van de markt’.  

De Italiaanse Sevel-fabriek, veelal aangeduid als Sevel Sud, (Società Europea Veicoli Leggeri) een 50-50 joint venture van Fiat en PSA. De fabriek werd in 1981 geopend in aanwezigheid van oud-topman Agnelli van Fiat. Sindsdien produceerde Sevel Sud ruim 4,5 miljoen bestelauto’s voor beide concerns. De fabriek biedt werkgelegenheid aan zesduizend mensen en heeft een capaciteit van driehonderdduizend voertuigen per jaar.

De gezamenlijke investering van Fiat en PSA in Sevel Sud staat haaks op het eerdere uitgestuurde bericht dat Fiat zich terugtrekt uit de Sevel Nord-fabriek (Valenciennes, Frankrijk) waar het samen met PSA de Fiat Scudo, Peugeot Expert en Citroën Jumpy bouwt. Toyota neemt hier de plaats van de Fiat in, wat in het najaar leidt tot de introductie van de Toyota Proace.

 

 

Fiat-PSA steekt 700 mln in bestelautofabriek Sevel Sud - Automobielmanagement.nl

Fiat-PSA steekt 700 mln in bestelautofabriek Sevel Sud

Fiat-ceo Sergio Marchionne kondigt voor de Sevel bestelautofabriek in het Italiaanse Atessa een investering aan van zevenhonderd miljoen euro, waarvan Fiat 550 miljoen voor zijn rekening neemt.

De investering is onder meer nodig als voorbereiding op een breder productgamma, zegt Fiat. Sevel Sud maakt de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper. De investering wordt uitgesmeerd over een periode van vijf jaar. Fiat zegt deze tijd te willen gebruiken voor de installatie van nieuwe lasrobots, verfspuitsystemen en een nieuwe assemblagelijn. Verder wordt de investering aangewend voor een logistieke reorganisatie ter voorbereiding op ‘een breder productgamma om beter tegemoet te kunnen komen aan de veranderende eisen van de markt’.  

De Italiaanse Sevel-fabriek, veelal aangeduid als Sevel Sud, (Società Europea Veicoli Leggeri) een 50-50 joint venture van Fiat en PSA. De fabriek werd in 1981 geopend in aanwezigheid van oud-topman Agnelli van Fiat. Sindsdien produceerde Sevel Sud ruim 4,5 miljoen bestelauto’s voor beide concerns. De fabriek biedt werkgelegenheid aan zesduizend mensen en heeft een capaciteit van driehonderdduizend voertuigen per jaar.

De gezamenlijke investering van Fiat en PSA in Sevel Sud staat haaks op het eerdere uitgestuurde bericht dat Fiat zich terugtrekt uit de Sevel Nord-fabriek (Valenciennes, Frankrijk) waar het samen met PSA de Fiat Scudo, Peugeot Expert en Citroën Jumpy bouwt. Toyota neemt hier de plaats van de Fiat in, wat in het najaar leidt tot de introductie van de Toyota Proace.