Dat heeft topman Rupert Stadler in een interview laten weten. "Audi zal in 2013 deze mijlpaal comfortabel passeren en daarmee de verkoopdoelstelling 2 jaar eerder bereiken dan gepland. Aanvankelijk dacht de luxedochter van Volkswagen pas in 2015 de grens van 1,5 miljoen verkopen te zullen halen.

Stadler wil nu vol de aanval op premiumleider BMW inzetten. "We hebben Mercedes-Benz en we zijn onze Beierse collega dichter genaderd dan ooit tevoren", aldus de merkchef. "We schakelen nog een keer over naar een hogere versnelling, met nieuwe producten en een bredere internatonale aanwezigheid", zo voegt hij er aan toe. "Zo kunnen we in een hoog tempo blijven groeien".

Audi zit momenteel middenin een modellenoffensief. Toen Stadler in 2007 achter het stuur kroop bij het luxemerk, telde het gamma 19 modellen. Momenteel zijn het er 44. "En in 2012 zal ons portfolio uit 60 modellen bestaan", zo verklapt de topman. Daarmee zijn wij uitstekend uitgerust om meer dan 2 miljoen auto’s per jaar te verkopen en wereldwijd het leidende premiumlabel te zijn".

Audi weet volop te profiteren van de internationaal gestaag stijgende vraag naar auto’s. "In 2014 zullen wij voor het eerst buiten Duitsland meer auto’s produceren dan in onze traditionele fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm", aldus Stadler. Toch zien onafhankelijke analisten een belangrijke beer op de zegeweg van Audi: Mercedes-Benz. Die heeft momenteel zoveel succes met haar A-klasse en CLA, dat zij (inclusief dochter Smart) in 2014 1,64 miljoen auto’s zal kunnen verkopen. Dat zijn er 30.000 meer dan de prognose voor Audi (1,61 miljoen eenheden). BMW blijft inclusief Mini met 2,07 verkopen onaantastbaar aan de kop.

Stadler denkt dat het desondanks zal lukken om BMW van de premiumtroon te stoten. Dat moet met de Chinese activiteiten gaan gebeuren. Audi heeft momenteel in dit Aziatische land een productiecapaciteit van 500.000 auto’s. In de komende jaren komen daar in de vorm van een extra fabriek in Foshan 150.000 à 200.000 eenheden bij. "En als het nodig is kunnen wij onze capaciteit in China nog verder verhogen", aldus Stadler.

Ondanks dat de Chinese economie wat aan het afkoelen is, ziet Stadler voor Audi nog veel groeimogelijkheden, met name in het midden en westen van het land. "Daar zijn wij nu nog amper actief. Wij gaan ons dealernetwerk uitbreiden van 300 naar royaal meer dan 500 vestigingen. Op dit moment zijn wij alleen in de grotere metropolen te vinden, maar de komende jaren zullen wij showrooms gaan openen in steden met 1 à 2 miljoen inwoners. Daar is nu nog helemaal geen Audi dealer actief".

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding