Ford blij maar Europa nog steeds verlieslatend

Ford heeft zijn winstverwachting voor dit jaar verhoogd, na een goed tweede kwartaal. Ford profiteerde onder meer van de introductie van nieuwe modellen (Kuga, Fusion/Mondeo, Lincoln MKZ) en van een sterke vraag naar auto’s in China. Ford of Europe blijft tobben met 350 miljoen dollar verlies.

Ford behaalde een kwartaalwinst voor belastingen van 1,23 miljard dollar (929 miljoen euro), ruim 18 procent meer is dan een jaar eerder. Dit is reden voor het management de verwachting uit te spreken dat er dit jaar meer geld zal worden verdiend dan de acht miljard dollar die in 2012 kon worden geboekt. Eerder ging Ford uit van een zich stabiliserend winstniveau. De omzet steeg in het tweede kwartaal met veertien procent tot ruim 38 miljard dollar. Ford boekte vooral succes met de Focus in China en de Fusion (Mondeo) in de VS.

Europa blijft een zwakke markt voor Ford. Het verlies in onze marktregio zal net als vorig jaar tussen de 1,8 en 2,0 miljard dollar bedragen. In het tweede kwartaal werd er in Europa 348 miljoen dollar verloren (2012: 404 miljoen). Enig lichtpuntje is dat de bodem voor Ford bereikt zou zijn. Moest er in de eerste vijf maanden van dit jaar nog dertien procent aan afzet worden ingeleverd, in juni kon er ondanks een met 6,3 procent krimpende markt 6,9 procent meer orders worden genoteerd.

Ondanks de bemoedigende verkoopresultaten denkt Ford of Europe in ieder geval tot 2015 in de rode cijfers te zullen blijven. Het merk zegt minder afhankelijk te worden van verlieslatende verkopen aan verhuurbedrijven. Tegelijkertijd wordt er flink ingegrepen aan de kostenkant: er zijn twee fabrieken n Groot-Brittannië gesloten en eind volgend jaar gaat het licht uit in België. Gevolg is het verdwijnen van ruim zesduizend mensen van de loonlijst. De aanpassing van de productiecapaciteit is nodig omdat Ford zich instelt op een definitief lager vraagniveau in Europa.

Gelukkig voor Ford worden er op de Amerikaanse thuismarkt wel goede zaken gedaan. Daar scoort men vooral met zijn (grote) pick-up modellen. Om de vraag aan te kunnen wordt er extra personeel geworven. De Amerikaanse economie is zich aan het herstellen en dat betekent meer bedrijvigheid en dus ook meer orders voor pick-ups, die in de VS mateloos populair zijn in het mkb.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ford blij maar Europa nog steeds verlieslatend - Automobielmanagement.nl

Ford blij maar Europa nog steeds verlieslatend

Ford heeft zijn winstverwachting voor dit jaar verhoogd, na een goed tweede kwartaal. Ford profiteerde onder meer van de introductie van nieuwe modellen (Kuga, Fusion/Mondeo, Lincoln MKZ) en van een sterke vraag naar auto’s in China. Ford of Europe blijft tobben met 350 miljoen dollar verlies.

Ford behaalde een kwartaalwinst voor belastingen van 1,23 miljard dollar (929 miljoen euro), ruim 18 procent meer is dan een jaar eerder. Dit is reden voor het management de verwachting uit te spreken dat er dit jaar meer geld zal worden verdiend dan de acht miljard dollar die in 2012 kon worden geboekt. Eerder ging Ford uit van een zich stabiliserend winstniveau. De omzet steeg in het tweede kwartaal met veertien procent tot ruim 38 miljard dollar. Ford boekte vooral succes met de Focus in China en de Fusion (Mondeo) in de VS.

Europa blijft een zwakke markt voor Ford. Het verlies in onze marktregio zal net als vorig jaar tussen de 1,8 en 2,0 miljard dollar bedragen. In het tweede kwartaal werd er in Europa 348 miljoen dollar verloren (2012: 404 miljoen). Enig lichtpuntje is dat de bodem voor Ford bereikt zou zijn. Moest er in de eerste vijf maanden van dit jaar nog dertien procent aan afzet worden ingeleverd, in juni kon er ondanks een met 6,3 procent krimpende markt 6,9 procent meer orders worden genoteerd.

Ondanks de bemoedigende verkoopresultaten denkt Ford of Europe in ieder geval tot 2015 in de rode cijfers te zullen blijven. Het merk zegt minder afhankelijk te worden van verlieslatende verkopen aan verhuurbedrijven. Tegelijkertijd wordt er flink ingegrepen aan de kostenkant: er zijn twee fabrieken n Groot-Brittannië gesloten en eind volgend jaar gaat het licht uit in België. Gevolg is het verdwijnen van ruim zesduizend mensen van de loonlijst. De aanpassing van de productiecapaciteit is nodig omdat Ford zich instelt op een definitief lager vraagniveau in Europa.

Gelukkig voor Ford worden er op de Amerikaanse thuismarkt wel goede zaken gedaan. Daar scoort men vooral met zijn (grote) pick-up modellen. Om de vraag aan te kunnen wordt er extra personeel geworven. De Amerikaanse economie is zich aan het herstellen en dat betekent meer bedrijvigheid en dus ook meer orders voor pick-ups, die in de VS mateloos populair zijn in het mkb.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding