Dat omzet was van 20,4 miljard euro was bijna een procent minder dan in H1 van 2012. Van de omzet is 19,4 miljard afkomstig van de autodivisie. De terugloop is veroorzaakt door negatieve koerseffecten en door een terugloop in registraties. Die is deels gecompenseerd door grotere voorraden in het onafhankelijke dealernetwerk.

Men wijst ook op een ‘positief effect van de product-mix’ , met name bij de lancering van nieuwe auto’s, en op een gunstige prijsontwikkeling. Renault zegt vast te houden  aan zijn strikte prijsbeleid om de waarde van het merk Renault te vergroten.  De operationele marge kwam uit op 583 miljoen euro  (2,9 procent van de omzet) maar daarvan kwam slechts 211 miljoen van de autodivisie. De rest (372 miljoen) kwam van de financieringstak.  

Die operationele marge van 583 miljoen was ook niet voldoende om allerlei andere kosten te dekken want Renault maakt melding van een minpost van 832 miljoen euro. Dat bedrag is de som van een voorziening van 512 miljoen euro ter dekking van de (gemiste) activiteiten van de groep in Iran na de verscherping van de sancties, 227 miljoen aan waardevermindering van bepaalde programma’s en 173 miljoen aan herstructureringskosten. Zo komt men uiteindelijk dus uit op een verlies van 249 miljoen euro op operationeel niveau – in H1 van 2012 was er nog sprake van een operationele winst van 545 miljoen euro. Gelukkig kreeg Renault (weer) een substantiële bijdrage uit zijn belang in Nissan, namelijk zo’n driekwart miljard euro.  

Renault heeft een gematigd positieve kijk op de rest van het jaar. ‘De omstandigheden zijn nog uitdagender dan verwacht, vooral in Frankrijk. Maar dankzij de nieuwe modellen en de kostenbeheersing blijft de groep op schema om zijn jaardoelstellingen te behalen. Die bestaan o.m. uit meer registraties wereldwijd en een positieve operationele marge voor de autodivisie.’