In Q1 realiseerde Nissan grotere marktaandeel in Japan en Noord-Amerika maar dat kon de negatieve gevolgen van de ruzie tussen Japan en China over de Senkaku-eilanden en de matige economische situatie in Europa niet helemaal goedmaken.  Positieve signalen van toenemende verkopen in China en de verwachte resultaten van de opgevoerde activiteiten in de Verenigde Staten kunnen Nissans prestaties in de komende kwartalen van fiscaal jaar 2013 overigens nog stimuleren – dat zou in lijn zijn met de doelstellingen die Nissan eerder bekendmaakte.

Nissan publiceert de onderstaande ‘pro-formaresultaten’ (gebaseerd op de valutakoers van 129 yen per euro):  een geconsolideerde netto-omzet van  19,5 miljard euro,  een operationele winst van 913 miljoen euro, een gewone winst van  788 miljoen euro en een geconsolideerd nettoresultaat van  636 miljoen euro.

Wereldwijd verkocht Nissan 1,17 miljoen voertuigen in zijn eerste kwartaal, een afname van 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. ‘De marktomstandigheden waren moeilijk in het eerste kwartaal maar onze resultaten komen overeen met onze oorspronkelijke verwachtingen. We verwachten een stevige impuls van de nieuwe modellen die we introduceren in het tweede kwartaal en daarna. We liggen nog steeds op schema om onze doelstellingen voor dit jaar te realiseren’, aldus ceo Carlos Ghosn van Nissan. Het bedrijf houdt vast aan het versnelde tempo van introducties van nieuwe modellen. De introductie van de Crossover Nissan Rogue en de Infiniti Q50 in de Verenigde Staten staan gepland voor het tweede kwartaal en daarna.

De onderneming ligt nog steeds op schema voor wat betreft het modellenoffensief volgens Power 88, het bedrijfsplan voor de middellange termijn. Dat plan houdt in dat Nissan gemiddeld elke zes weken een nieuw model lanceert gedurende de gehele looptijd van plan, dat loopt tot het einde van het fiscale jaar 2016.  Nissan levert in Europa 24 producten en staat op het punt de grootste Aziatische fabrikant in Europa te worden.

Nissan Motor is de op een na grootste autofabrikant van Japan en is onderdeel van de Alliantie Renault-Nissan. Nissan verkocht in 2011 ongeveer 4,8 miljoen auto’s, goed voor een omzet van 99  miljard euro. Nissan ontwikkelt dynamische en innovatieve producten voor iedereen en biedt een breed gamma van 64 modellen van de merken Nissan en Infiniti. Als pionier op het gebied van emissievrije mobiliteit introduceerde Nissan de in massa geproduceerde Leaf.