De i3 is vanmiddag gelijktijdig gepresenteerd in Londen, New York en Peking. Naar schattingen van ingewijden zal de fabrikant op jaarbasis zo’n vijftigduizend exemplaren willen/moeten verkopen. Namens BMW Nederland zegt i3-projectleider Erick Oberink dat enkele honderden mensen interesse hebben getoond in het nieuwe model.

Voorafgaand aan de wereldpremière sprak AM in Londen met dr. Herbert Diess, RVB-lid van BMW AG (Ontwikkeling). Hij noemt de i3 "het belangrijkste project dat we in de afgelopen tien jaar hebben gedaan. We hebben geen steen op zijn plek gelaten. Deze auto heet het concern al veranderd en zal het in de toekomst verder blijven doen." Diess noemt de modelontwikkeling behalve "financieel volledig verantwoord" ook "moeilijk kopieerbaar" qua rijervaring, zitcomfort en connectiviteit. "Als concurrenten met de i3 rijden, zullen ze beseffen dat ze het onderwerp elektrisch rijden op een andere manier moeten benaderen." Op de vraag hoe veel voorsprong BMW precies heeft, antwoordde Diess te denken aan drie tot vijf jaar. Met name het al sinds ongeveer tien jaar toegepaste CFRP (met koolstof verstevigd kunststof) is volgens hem van belang.

Het i3-project levert het concern nieuwe ervaring op met samenvoegen van materialen, die volgens Diess ook in nieuwe modellen zijn weg zal vinden. Om de i3 (en de sportwagen i8) levensvatbaar te maken, heeft BMW sinds 2007 vijfhonderd miljoen euro geïnvesteerd. Inclusief de productie, de joint venture in Wackersdorf voor het dakmateriaal en de productie in Leipzig zou sprake zijn van zeker achthonderd miljoen euro.