Uit onderzoek zou gebleken zijn dat de winstmarges die Audi (en anderen) in het Aziatische land realiseren veel hoger zijn dan op andere markten. Het gaat om een verschil van 30 procent. Bovendien zijn geïmporteerde modellen van premiummerken (zoals de Q7) in China 2 keer zo duur dan in andere landen. Audi voelt zich evenwel niet aangesproken: "een groot deel van het prijsverschil kan worden verklaard door de importbelasting", zo laat een woordvoerder weten. "Ook moet de uitrusting worden meegenomen in de vergelijking. Onze Chinese klanten stellen prijs op de allerlaatste snufjes en een rijk gedecoreerd interieur. Dat hiermee vette winstmarges gegenereerd worden, is een gevolg van de mee bestelde opties en staat los van de prijspolitiek in China", aldus de woordvoerder.

Importauto’s kennen in China sowieso een belasting van 25 procent. De lokale BTW voegt hier nog eens 17 procent aan toe. En China kent ook zoiets van een gebruiksbelasting voor auto’s, waarvan de hoogte afhangt van het formaat. Gevolg daarvan is dat je pittige prijzen krijgt. Audi doet de kartelverdenking dan ook af als een storm in een glas water. Ondertussen rekent men zich in Ingolstadt verder rijk , want met het toenemen van de welvaart in China, zal ook de vraag naar premiumauto’s bovengemiddeld sterk blijven stijgen, zo is de verwachting.

Bron: Autointernationaal