Enkel Renault wist de cijfers niet minder dieprood te kleuren, meldt het Center Automotive Research (CAR) van de universiteit Duisburg-Essen.

De relatief goede ontwikkeling bij de probleemmerken vond plaats tegen de neerwaartse trend (6,6 procent) in van nieuwverkoop in Europa. Zo lijdt Fiat nog ‘slechts’ 130 euro verlies per auto (2012: 384 euro), Seat 164 euro (2012: 364 euro) en  Opel/Vauxhall 414 euro (2012: 834 euro. Ford zit nu op min 843 euro (2012: 967 euro) en PSA op min 349 euro (2012: 510 euro). Renault daarentegen gleed verder af: 457 euro tekort per nieuwe auto in H1, tegen 241 euro vorig jaar.

CAR-deskundige Prof. Ferdinand Dudenhöffer vindt dat de uitkomsten een weerspiegeling zijn van de besparingsmaatregelen die de industrie heeft genomen. In sommige gevallen zijn zelfs fabrieken gesloten. Ook in de tweede helft van dit jaar en in 2014 zullen de effecten merkbaar zijn, verwacht hij. Winnaars zijn er overigens ook. Toyota bijvoorbeeld verdiende in het eerste half jaar van 2013 1801 euro per verkochte personenauto (vóór aftrek van rente en belasting). Hyundai-Kia volgt op de tweede plek (1.027, respectievelijk  911 euro). Bij de premiummerken doet Porsche de beste zaken (16.590 euro EBIT per nieuwe auto), gevolgd door Ferrari-Maserati (vijftienduizend euro). Op gepaste afstand komen Audi (3.821 euro), BMW (3.495 euro) en Mercedes/Smart (2.012 euro).