PwC verwacht opleving Europese automarkt

Geleidelijk aan zal in Europa vanaf 2014 de verkoop van nieuwe personenwagens weer aantrekken.

Dat verwacht het internationale accountants- en belastingadviseursbedrijf PricewaterhouseCoopers op grond van eigen onderzoek.

De licht opwaartse trend hangt samen met de jarenlang uitgestelde vervanging van auto’s. Die vraag zal de komende tijd alsnog worden ingevuld. Overigens zal dat niet van een dusdanige grote omvang zijn dat het recordniveau van 2007 (zestien miljoen nieuwe toelatingen) wordt bereikt. Daarvoor is nu eenmaal te zeer sprake van een verzadigde markt. PwC voorspelt een bescheiden progressie, van circa 12,1 miljoen voertuigen dit jaar naar 14,9 miljoen in 2019 (EU+EFTA). Ter vergelijking: in de Verenigde Staten klimmen de nieuwverkopen in dezelfde periode waarschijnlijk van 15,4 naar 16,7 exemplaren.

De Duitse autofabrikanten zullen naar verwachting van PwC het meest gaan profiteren van de opleving in Europa. Hun sterkste afzetgroei zal vooralsnog echter uit China blijven komen. Als de prognose van PwC bewaarheid wordt, klimt China van 18,1 miljoen nieuwe auto’s in 2013 naar 27,7 miljoen in 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

PwC verwacht opleving Europese automarkt - Automobielmanagement.nl

PwC verwacht opleving Europese automarkt

Geleidelijk aan zal in Europa vanaf 2014 de verkoop van nieuwe personenwagens weer aantrekken.

Dat verwacht het internationale accountants- en belastingadviseursbedrijf PricewaterhouseCoopers op grond van eigen onderzoek.

De licht opwaartse trend hangt samen met de jarenlang uitgestelde vervanging van auto’s. Die vraag zal de komende tijd alsnog worden ingevuld. Overigens zal dat niet van een dusdanige grote omvang zijn dat het recordniveau van 2007 (zestien miljoen nieuwe toelatingen) wordt bereikt. Daarvoor is nu eenmaal te zeer sprake van een verzadigde markt. PwC voorspelt een bescheiden progressie, van circa 12,1 miljoen voertuigen dit jaar naar 14,9 miljoen in 2019 (EU+EFTA). Ter vergelijking: in de Verenigde Staten klimmen de nieuwverkopen in dezelfde periode waarschijnlijk van 15,4 naar 16,7 exemplaren.

De Duitse autofabrikanten zullen naar verwachting van PwC het meest gaan profiteren van de opleving in Europa. Hun sterkste afzetgroei zal vooralsnog echter uit China blijven komen. Als de prognose van PwC bewaarheid wordt, klimt China van 18,1 miljoen nieuwe auto’s in 2013 naar 27,7 miljoen in 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding