Opel afhankelijk van goede wil van GM

De nieuwe topman Karl-Thomas Neumann wil Opel naar een gouden toekomst leiden. De eerste tekenen van de terugkeer van het merk uit Rüsselsheim zijn er maar het wordt steeds duidelijker dat het welzijn van Opel steeds meer afhankelijk is van de goede wil van GM.

Neumann doet alles voor z’n nieuwe baan bij Opel. Zelfs een twitter-account heeft-ie, met binnenkort duizend volgers."Dat moeten er nog wel meer worden", zegt hij in het Duitse Automobil Produktion.  Dat geldt ook voor de verkoopcijfers van Opel, maar Neumann (ex-Volkswagen en Continental) heeft vertrouwen. "Voor het eerst in vijftien jaar tijd hebben we niet nog meer marktaandeel verloren in Europa." Opel heeft het vooral te danken aan de succesvolle Adam en de Mokka, die dringend noodzakelijke geld in het laadje hebben gebracht. Op het moment zijn er 120 duizend bestellingen voor de Mokka en voor de Adam vijftigduizend. Heel goed maar hiermee worden de structurele problemen nog niet opgelost.

De reeks van maatregelen lijkt wel in te zetten op de goede plekken.  De materiaalkosten werden onderzocht en de samenwerking met PSA gaat de inkoopkosten naar beneden brengen op een relatief simpele manier. Moeilijker wordt het met de vaste kosten in de fabrieken omdat Opel een relatief sterke ondernemingsraad heeft.  Het terugbrengen van de ploegen en het sluiten van Bochum tegen het einde van 2016 zijn dringend noodzakelijk, maar ze zijn ook nog maar het begin. Hoe moeilijk de weg terug naar winstgevendheid is, bewijst het feit dat Opel de prijs van de Ampera met achtduizend euro verlaagde als reactie op de binnenkort verschijnende BMW i3.   

Om op langere termijn succesvol te zijn moet Opel zowel technisch als qua imago opgepoetst worden. Neumann ziet dat in en zet volledig in op de traditie. "We moeten het stof van de Blitz afhalen, lang leve het merk.  De naam Opel wegsmijten, dat zou de grootste misdaad zijn." Volgens Neumann heeft het ook geen zin Opel kapot te besparen en dat moet ook moeder GM inzien. Mogelijkerwijs was de wel erg rigoureuze spaarkoers de oorzaak van het mislukken van Opel en nu wil GM vier miljard investeren in Opel. Tot 2016 moeten 23 nieuwe auto’s en zestien nieuwe motoren Opel weer concurrerend gaan maken. En daarvoor kijkt men ook naar de concurrentie want net als bij Mini moet er een hele reeks auto’s komen op basis van de Adam. Hoe dan ook, één ding blijft: Opel is afhankelijk van de goede wil van GM. Maar Neumann zegt dat het management achter hem staat. Tegelijkertijd is hij zich bewust van zijn taak. "Wij zijn onderdeel van GM en wij hebben onze taak. Wij moeten in Europa succes hebben."  Voor de toekomst denkt Neumann in kleine stapjes en niet in ‘wereldwonderen’. Maar hoe dan ook, in 2016 moet Opel weer zwarte cijfers schrijven.  (bron: Auto Produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel afhankelijk van goede wil van GM - Automobielmanagement.nl

Opel afhankelijk van goede wil van GM

De nieuwe topman Karl-Thomas Neumann wil Opel naar een gouden toekomst leiden. De eerste tekenen van de terugkeer van het merk uit Rüsselsheim zijn er maar het wordt steeds duidelijker dat het welzijn van Opel steeds meer afhankelijk is van de goede wil van GM.

Neumann doet alles voor z’n nieuwe baan bij Opel. Zelfs een twitter-account heeft-ie, met binnenkort duizend volgers."Dat moeten er nog wel meer worden", zegt hij in het Duitse Automobil Produktion.  Dat geldt ook voor de verkoopcijfers van Opel, maar Neumann (ex-Volkswagen en Continental) heeft vertrouwen. "Voor het eerst in vijftien jaar tijd hebben we niet nog meer marktaandeel verloren in Europa." Opel heeft het vooral te danken aan de succesvolle Adam en de Mokka, die dringend noodzakelijke geld in het laadje hebben gebracht. Op het moment zijn er 120 duizend bestellingen voor de Mokka en voor de Adam vijftigduizend. Heel goed maar hiermee worden de structurele problemen nog niet opgelost.

De reeks van maatregelen lijkt wel in te zetten op de goede plekken.  De materiaalkosten werden onderzocht en de samenwerking met PSA gaat de inkoopkosten naar beneden brengen op een relatief simpele manier. Moeilijker wordt het met de vaste kosten in de fabrieken omdat Opel een relatief sterke ondernemingsraad heeft.  Het terugbrengen van de ploegen en het sluiten van Bochum tegen het einde van 2016 zijn dringend noodzakelijk, maar ze zijn ook nog maar het begin. Hoe moeilijk de weg terug naar winstgevendheid is, bewijst het feit dat Opel de prijs van de Ampera met achtduizend euro verlaagde als reactie op de binnenkort verschijnende BMW i3.   

Om op langere termijn succesvol te zijn moet Opel zowel technisch als qua imago opgepoetst worden. Neumann ziet dat in en zet volledig in op de traditie. "We moeten het stof van de Blitz afhalen, lang leve het merk.  De naam Opel wegsmijten, dat zou de grootste misdaad zijn." Volgens Neumann heeft het ook geen zin Opel kapot te besparen en dat moet ook moeder GM inzien. Mogelijkerwijs was de wel erg rigoureuze spaarkoers de oorzaak van het mislukken van Opel en nu wil GM vier miljard investeren in Opel. Tot 2016 moeten 23 nieuwe auto’s en zestien nieuwe motoren Opel weer concurrerend gaan maken. En daarvoor kijkt men ook naar de concurrentie want net als bij Mini moet er een hele reeks auto’s komen op basis van de Adam. Hoe dan ook, één ding blijft: Opel is afhankelijk van de goede wil van GM. Maar Neumann zegt dat het management achter hem staat. Tegelijkertijd is hij zich bewust van zijn taak. "Wij zijn onderdeel van GM en wij hebben onze taak. Wij moeten in Europa succes hebben."  Voor de toekomst denkt Neumann in kleine stapjes en niet in ‘wereldwonderen’. Maar hoe dan ook, in 2016 moet Opel weer zwarte cijfers schrijven.  (bron: Auto Produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding