Investeerders willen aandeel batterijfabrikant Bolloré

De belangstelling van investeerders voor aandelen van de Franse batterijfabrikant Blue Solutions is groot. De prijs van het aandeel zal daarom hoog uitkomen, denkt bestuursvoorzitter Vincent Bolloré. Blue Solutions is een dochterbedrijf van Bolloré’s bedrijvengroep die onder meer elektrische auto’s produceert.

De inschrijvvingen op de aangeboden aandelen van het verlieslatende bedrijf zijn ‘meer dan volledig volgeboekt’, verklaarde Bolloré. Men heeft nog een week te gaan tot de introductie op de beurs van Parijs. De inschrijvingen zouden het bedrijf een marktwaarde geven van 418 miljoen euro.

Elektrische auto’s hebben tot dusver niet de stap kunnen zetten naar de volumemarkt en hebben zelden hun beloften kunnen omzetten in winsten. Maar, de belangstelling voor het accubedrijf van Bolloré, dat vooral batterijen levert aan auto’s voor deelautoprojecten, toont dat de haperende resultaten de investeerders nog niet hebben afgeschrikt, zo schrijft Financial Times. "We weten niet of het bedrijf of erg succesvol wordt of een complete ramp", aldus Vincent Bolloré, het schatrijke hoofd van de familie.  "Maar als het lukt zou de ontwikkeling weleens groots kunnen zijn."

Bolloré zit ook achter Autolib, het deelautoproject met zeventienhonderd elektrische auto’s  in Parijs die elf euro per uur kosten voor de gebruiker. De auto’s zijn inmiddels tweeënhalf miljoen keer verhuurd. Autolib is recentelijk in een partnerschap gestapt met Renault om auto’s te ontwerpen en te bouwen.

Blue Solutions verkoopt batterijen aan andere bedrijven van Bolloré die auto’s, boten en andere producten zoals huizen op accu-energie bouwen, wil geld binnenhalen om zijn klanten (die dus tot dezelfde eigenaar behoren) de komende vijf jaar te kunnen voorzien van batterijen. Voor 2022 is er een omzettarget gesteld van anderhalf miljard euro. "Als je batterijen verkoopt aan autofabrikanten verdien je niks", aldus Vincent Bolloré. "Wij denken dat je als aanbieder van complete oplossingen binnen de hele toeleveringsketen meer verdient." Blue Solutions spendeerde inmiddels meer dan 1,7 miljard euro aan research & development maar maakte vorig jaar een verlies van honderd miljoen euro. Men verwacht eind volgend jaar break-even te kunnen draaien.

De totale autoindustrie heeft de afgelopen periode miljarden geïnvesteerd in elektrische en hybride auto’s en andere aandrijfconcepten om te kunnen voldoen aan stringentere milieuregels en veranderende verwachtingen van klanten. De resultaten zijn lang niet altijd positief maar de trend naar geëlektrificeerde auto’s gaat langzaamaan toch wel voorwaarts, en de verbetering van batterijen houdt daarmee gelijke tred. Inmiddels heeft BMW (i3 en i8) zich in de e-strijd geworpen, en zelfs Volkswagen is na jaren van terughoudendheid ook de brug. De marktwaarde van het Amerikaanse Tesla is inmiddels 21 miljard dollar. Dat is bijna drie keer zoveel als heel Fiat. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Investeerders willen aandeel batterijfabrikant Bolloré - Automobielmanagement.nl

Investeerders willen aandeel batterijfabrikant Bolloré

De belangstelling van investeerders voor aandelen van de Franse batterijfabrikant Blue Solutions is groot. De prijs van het aandeel zal daarom hoog uitkomen, denkt bestuursvoorzitter Vincent Bolloré. Blue Solutions is een dochterbedrijf van Bolloré’s bedrijvengroep die onder meer elektrische auto’s produceert.

De inschrijvvingen op de aangeboden aandelen van het verlieslatende bedrijf zijn ‘meer dan volledig volgeboekt’, verklaarde Bolloré. Men heeft nog een week te gaan tot de introductie op de beurs van Parijs. De inschrijvingen zouden het bedrijf een marktwaarde geven van 418 miljoen euro.

Elektrische auto’s hebben tot dusver niet de stap kunnen zetten naar de volumemarkt en hebben zelden hun beloften kunnen omzetten in winsten. Maar, de belangstelling voor het accubedrijf van Bolloré, dat vooral batterijen levert aan auto’s voor deelautoprojecten, toont dat de haperende resultaten de investeerders nog niet hebben afgeschrikt, zo schrijft Financial Times. "We weten niet of het bedrijf of erg succesvol wordt of een complete ramp", aldus Vincent Bolloré, het schatrijke hoofd van de familie.  "Maar als het lukt zou de ontwikkeling weleens groots kunnen zijn."

Bolloré zit ook achter Autolib, het deelautoproject met zeventienhonderd elektrische auto’s  in Parijs die elf euro per uur kosten voor de gebruiker. De auto’s zijn inmiddels tweeënhalf miljoen keer verhuurd. Autolib is recentelijk in een partnerschap gestapt met Renault om auto’s te ontwerpen en te bouwen.

Blue Solutions verkoopt batterijen aan andere bedrijven van Bolloré die auto’s, boten en andere producten zoals huizen op accu-energie bouwen, wil geld binnenhalen om zijn klanten (die dus tot dezelfde eigenaar behoren) de komende vijf jaar te kunnen voorzien van batterijen. Voor 2022 is er een omzettarget gesteld van anderhalf miljard euro. "Als je batterijen verkoopt aan autofabrikanten verdien je niks", aldus Vincent Bolloré. "Wij denken dat je als aanbieder van complete oplossingen binnen de hele toeleveringsketen meer verdient." Blue Solutions spendeerde inmiddels meer dan 1,7 miljard euro aan research & development maar maakte vorig jaar een verlies van honderd miljoen euro. Men verwacht eind volgend jaar break-even te kunnen draaien.

De totale autoindustrie heeft de afgelopen periode miljarden geïnvesteerd in elektrische en hybride auto’s en andere aandrijfconcepten om te kunnen voldoen aan stringentere milieuregels en veranderende verwachtingen van klanten. De resultaten zijn lang niet altijd positief maar de trend naar geëlektrificeerde auto’s gaat langzaamaan toch wel voorwaarts, en de verbetering van batterijen houdt daarmee gelijke tred. Inmiddels heeft BMW (i3 en i8) zich in de e-strijd geworpen, en zelfs Volkswagen is na jaren van terughoudendheid ook de brug. De marktwaarde van het Amerikaanse Tesla is inmiddels 21 miljard dollar. Dat is bijna drie keer zoveel als heel Fiat. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding