Onderzoeksbureau IHS: 18 autofabrieken te veel in Europa

Om de bestaande overcapaciteit in de Europese autoindustrie weg te werken zouden nog 18 fabrieken van de omvang van Aulnay moeten gesloten worden, zo stelt onderzoeksbureau IHS. Afgelopen vrijdag rolde de laatste auto van de band in de fabriek van PSA Peugeot Citroën.

De sluiting van de fabriek nabij Parijs vormt slechts een stap in de verdere afbouw van de overcapaciteit in de Europese autoindustrie, stellen de analisten van het beurshuis CM-CIC. In Aulnay-sous-Bois rolde afgelopen vrijdag de 8.568.391ste wagen van de band, meteen de laatste. De auto, een C3, krijgt een plaatsje in de Citroën-fabriek.

De verkoop van auto’s op de Europese markt zit op het laagste niveau in twee decennia. Volgens het onderzoeksbureau IHS kunnen de Europese autofabrieken, inclusief de Russische, als ze op volle toeren draaien 26 miljoen auto’s per jaar produceren. Dat zijn er 7 miljoen meer dan er in werkelijkheid worden geassembleerd.

‘Om de productiecapaciteit in overeenstemming te brengen met de vraag zouden nog 18 fabrieken van de omvang van die van Aulnay moeten gesloten worden’, aldus IHS. Om rendabel te zijn moet een autofabriek minstens op 80 procent van zijn capaciteit draaien, zo stelt CM-CIC.

Deze cijfers moeten wel gerelativeerd worden in die zin dat een theoretische capaciteit met twee ploegen uiteraard kleiner is dan met drie. Zo doet de Audi-fabriek in Vorst het erg goed, maar die werkt maar met twee ploegen. En in Rusland zijn plannen om tal van onderbenutte fabrieken te sluiten of af te slanken. Ford Motor kondigde vorige jaar aan dat het drie fabrieken in Europa gaat sluiten, waaronder die in Genk, waardoor 5.700 banen verdwijnen. General Motors doet een Opel-fabriek in Bochum dicht, waar 3.100 mensen werken.

Bron: De Tijd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat heet marktwerking; schijnbaar worden er minder auto’s verkocht van merken die de laatste jaren een slechte reputatie hebben opgebouwd zoals Peugeot,of een oubollig imago zoals Opel bijvoorbeeld!

Geplaatst door: T.G.R. Dröge op
Onderzoeksbureau IHS: 18 autofabrieken te veel in Europa - Automobielmanagement.nl

Onderzoeksbureau IHS: 18 autofabrieken te veel in Europa

Om de bestaande overcapaciteit in de Europese autoindustrie weg te werken zouden nog 18 fabrieken van de omvang van Aulnay moeten gesloten worden, zo stelt onderzoeksbureau IHS. Afgelopen vrijdag rolde de laatste auto van de band in de fabriek van PSA Peugeot Citroën.

De sluiting van de fabriek nabij Parijs vormt slechts een stap in de verdere afbouw van de overcapaciteit in de Europese autoindustrie, stellen de analisten van het beurshuis CM-CIC. In Aulnay-sous-Bois rolde afgelopen vrijdag de 8.568.391ste wagen van de band, meteen de laatste. De auto, een C3, krijgt een plaatsje in de Citroën-fabriek.

De verkoop van auto’s op de Europese markt zit op het laagste niveau in twee decennia. Volgens het onderzoeksbureau IHS kunnen de Europese autofabrieken, inclusief de Russische, als ze op volle toeren draaien 26 miljoen auto’s per jaar produceren. Dat zijn er 7 miljoen meer dan er in werkelijkheid worden geassembleerd.

‘Om de productiecapaciteit in overeenstemming te brengen met de vraag zouden nog 18 fabrieken van de omvang van die van Aulnay moeten gesloten worden’, aldus IHS. Om rendabel te zijn moet een autofabriek minstens op 80 procent van zijn capaciteit draaien, zo stelt CM-CIC.

Deze cijfers moeten wel gerelativeerd worden in die zin dat een theoretische capaciteit met twee ploegen uiteraard kleiner is dan met drie. Zo doet de Audi-fabriek in Vorst het erg goed, maar die werkt maar met twee ploegen. En in Rusland zijn plannen om tal van onderbenutte fabrieken te sluiten of af te slanken. Ford Motor kondigde vorige jaar aan dat het drie fabrieken in Europa gaat sluiten, waaronder die in Genk, waardoor 5.700 banen verdwijnen. General Motors doet een Opel-fabriek in Bochum dicht, waar 3.100 mensen werken.

Bron: De Tijd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat heet marktwerking; schijnbaar worden er minder auto’s verkocht van merken die de laatste jaren een slechte reputatie hebben opgebouwd zoals Peugeot,of een oubollig imago zoals Opel bijvoorbeeld!

Geplaatst door: T.G.R. Dröge op