De winstdaling is opmerkelijk omdat het Audi zeer voor de wind gaat. In het derde kwartaal werden 400.281 auto’s afgeleverd versus 364.291 exemplaren in dezelfde periode van 2012. Op jaarbasis (januari t/m september) steeg de afzet van 1,09 miljoen stuks naar 1,18 miljoen auto’s.

Het lagere bedrijfsresultaat komt door de hoge kosten die Audi maakt voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Ook wordt de productiecapaciteit uitgebreid. Audi wil zich op deze manier mondiaal (nog) beter positioneren. Het gaat de Volkswagen dochter weliswaar voor de wind, maar een belangrijke doelstelling is nog niet gerealiseerd: het onttronen van rivaal BMW als ’s werelds grootste premiummerk. Om deze concurrent te verslaan, zal Audi in de periode tot 2015 jaarlijks gemiddeld 3,5 miljard euro investeren.

Eén van de troeven van Audi in de strijd met BMW is de A3 Sedan, waarvan de productie afgelopen juni in Hongarije startte. De productiecapaciteit werd hiervoor in de betreffende fabriek flink uitgebreid. Ook in Brazilië gaat Audi meer auto’s bouwen. En eind dit jaar wil het bedrijf een tweede faciliteit in China in gebruik nemen. Daarmee is de koek nog niet op, want in Brazilië bouwt Audi voor 1,5 miljard euro een nieuwe fabriek. Daar zal vanaf 2016 de tweede generatie Q5 gebouwd gaan worden.

In Europa doet Audi het relatief goed, met een gestage toename van het marktaandeel maar door de dalende vraag is er desalniettemin sprake van stagnatie. Ook wordt Audi getroffen door de ongunstige koerswissel verhouding tussen de euro en de dollar. Omdat het merk anders dan BMW en Mercedes-Benz niet over een fabriek in de Verenigde Staten beschikt, heeft zij daar relatief meer last van.

De marges mogen in Noord Amerika dan onder druk staan, vraagtechnisch is er op die markt niks aan de hand. Ook in Azië heeft Audi de wind in de rug dankzij aanhoudende economische groei. Verder is men tevreden over de belangstelling voor de A3. Audi verwacht daardoor dit jaar meer dan 1,5 miljoen auto’s te verkopen.

Bron: Autointernationaal