Volgens persbureau Bloomberg heeft Dongfeng er een beetje genoeg van en zou het nu niet verder willen gaan dan een aandelenbelang van 10 procent terwijl eerder uitgegaan werd van het dubbele. Dat zou betekenen dat PSA dan naar een nieuwe geldschieter zal moeten zoeken om de boeken alsnog rond te krijgen.

De familie Peugeot, die grootaandeelhouder is, zit deze week opnieuw bij elkaar om alle opties te bespreken. Het plaatje lijkt daarbij opnieuw veranderd nu Dongfeng, waarmee PSA al in China zelf samenwerkt, meer geïnteresseerd lijkt in uitbreiding van die industriële partnerschap dan in een daadwerkelijk financieel belang. Zoals vaker het geval is, is echter niet duidelijk wat de Chinezen nu precies voor ogen hebben.

Eén van de mogelijkheden voor PSA is het meerderheidsbelang in onderdelen-fabrikant Faurecia te verkopen. Dat zou in ieder geval de nodige miljarden in het laatje brengen. Tegelijkertijd lijkt de autofabrikant ook van plan om nog meer op de kosten te besparen. Donderdag heeft het bedrijf aangekondigd nog eens twee productielijnen in Franse fabrieken te willen sluiten, de ene in Mulhouse en de ander waarschijnlijk in Poissy. Dat volgt dan op de sluiting van de grote fabriek in Aulnay sur Bois waar de lopende banden inmiddels stil staan. PSA wil daarmee bereiken dat de beschikbare capaciteit voor 100 procent wordt benut terwijl nu nauwelijks 75 procent wordt gehaald.