General Motors stopt autoproductie Australië

General Motors stopt met de bouw van auto’s in Australië. De fabrieken van Holden, de Australische dochter van GM, komen over een jaar of drie tot stilstand. Daarbij gaan 2.900 banen verloren.

General Motors houdt wel een marketing- en dealersnetwerk in Australië. Volgens de Amerikaanse autofabrikant is het niet langer haalbaar daar ook auto’s te bouwen gezien de hoge arbeids- en andere kosten, de relatief kleine nationale markt en ook de dalende koers van de Amerikaanse dollar tegenover zijn Australische naamgenoot. De kosten, en vooral de lonen, blijven hoog omdat Australië vrijwel geen last heeft gehad van de economische crisis van de afgelopen jaren.

‘’We verwachten dat we gewoon een sterk merk zullen blijven maar dat is dan wel een beetje anders dan tot nu toe. We worden van fabrikant nu importeur van automobielen,” verwoordt Mike Deveraux, directeur van Holden. Eerder dit jaar kondigde Ford om dezelfde redenen aan eveneens te stoppen met de autoproductie ‘down under’. Toyota heeft echter laten weten haar Australische fabrieken voorshands gewoon door te laten draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

General Motors stopt autoproductie Australië - Automobielmanagement.nl

General Motors stopt autoproductie Australië

General Motors stopt met de bouw van auto’s in Australië. De fabrieken van Holden, de Australische dochter van GM, komen over een jaar of drie tot stilstand. Daarbij gaan 2.900 banen verloren.

General Motors houdt wel een marketing- en dealersnetwerk in Australië. Volgens de Amerikaanse autofabrikant is het niet langer haalbaar daar ook auto’s te bouwen gezien de hoge arbeids- en andere kosten, de relatief kleine nationale markt en ook de dalende koers van de Amerikaanse dollar tegenover zijn Australische naamgenoot. De kosten, en vooral de lonen, blijven hoog omdat Australië vrijwel geen last heeft gehad van de economische crisis van de afgelopen jaren.

‘’We verwachten dat we gewoon een sterk merk zullen blijven maar dat is dan wel een beetje anders dan tot nu toe. We worden van fabrikant nu importeur van automobielen,” verwoordt Mike Deveraux, directeur van Holden. Eerder dit jaar kondigde Ford om dezelfde redenen aan eveneens te stoppen met de autoproductie ‘down under’. Toyota heeft echter laten weten haar Australische fabrieken voorshands gewoon door te laten draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding