Vijf miljoen auto’s in voorraad in Europa

Europese autofabrikanten hebben eind dit jaar weer meer dan vijf miljoen auto’s in voorraad staan.

Dat is bijna net zo veel als in het recordjaar 2008, toen er eind december 5,5 miljoen auto’s klaar stonden, maar veel meer dan in de tussenliggende jaren toen de autobedrijven hun productie drastisch hebben aangepast aan de ingezakte vraag. Zo kwam de voorraad eind 2009 en 2010 uit op ‘slechts’ 3,8 miljoen auto’s, wat sindsdien weer gestaag is opgeklommen tot 4,75 miljoen eind vorig jaar.

Dat blijkt uit een overzicht van onderzoeksbureau Eurotaxglass. De fabrikanten zijn er volgens dat rapport ondanks het sluiten van enkele grote fabrieken nog altijd niet in geslaagd hun productiecapaciteit structureel voldoende aan te passen aan de werkelijke vraag uit de markt. ‘’De markt blijft oververzadigd, waarbij het op kenteken zetten van auto’s door de dealers de verkoopcijfers nog eens sterk oppoetsen.” Dat laatste gebeurt met name in Groot-Brittannië waar de autoverkopen daardoor geen enkele krimp vertonen. Het fenomeen van auto’s op kenteken in de showrooms vindt echter ook in andere landen plaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

In Nederland gebeurt “het op kenteken zetten” al jarenlang om voorraden “te verplaatsen” naar de dealers met als beloning bonussen. Maar de auto’s moeten natuurlijk ook nog “écht” verkocht worden.
Het is verstandig als fabrikanten en importeurs lobbyisten hebben, die overheidsmaatregelentijdig kunnen signaleren.

Geplaatst door: Martin Hompus (gepens. districtmanager) op
Vijf miljoen auto’s in voorraad in Europa - Automobielmanagement.nl

Vijf miljoen auto’s in voorraad in Europa

Europese autofabrikanten hebben eind dit jaar weer meer dan vijf miljoen auto’s in voorraad staan.

Dat is bijna net zo veel als in het recordjaar 2008, toen er eind december 5,5 miljoen auto’s klaar stonden, maar veel meer dan in de tussenliggende jaren toen de autobedrijven hun productie drastisch hebben aangepast aan de ingezakte vraag. Zo kwam de voorraad eind 2009 en 2010 uit op ‘slechts’ 3,8 miljoen auto’s, wat sindsdien weer gestaag is opgeklommen tot 4,75 miljoen eind vorig jaar.

Dat blijkt uit een overzicht van onderzoeksbureau Eurotaxglass. De fabrikanten zijn er volgens dat rapport ondanks het sluiten van enkele grote fabrieken nog altijd niet in geslaagd hun productiecapaciteit structureel voldoende aan te passen aan de werkelijke vraag uit de markt. ‘’De markt blijft oververzadigd, waarbij het op kenteken zetten van auto’s door de dealers de verkoopcijfers nog eens sterk oppoetsen.” Dat laatste gebeurt met name in Groot-Brittannië waar de autoverkopen daardoor geen enkele krimp vertonen. Het fenomeen van auto’s op kenteken in de showrooms vindt echter ook in andere landen plaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

In Nederland gebeurt “het op kenteken zetten” al jarenlang om voorraden “te verplaatsen” naar de dealers met als beloning bonussen. Maar de auto’s moeten natuurlijk ook nog “écht” verkocht worden.
Het is verstandig als fabrikanten en importeurs lobbyisten hebben, die overheidsmaatregelentijdig kunnen signaleren.

Geplaatst door: Martin Hompus (gepens. districtmanager) op