De beslissing komt zoals gezegd niet onverwacht: Lancia hield het al eerder in o.a. Groot-Brittannië en Scandinavië voor gezien. Daar worden de honneurs waargenomen door Chrysler. En nu wordt ook voor wat betreft andere Europese exportmarkten de handdoek in de ring gegooid. De verwachting is dat het van de Amerikanen betrokken repertoire gewoon weer Chrysler gaat heten en dat de Delta voortijdig met pensioen wordt gestuurd. In eigen land Italië concentreert Lancia zich dan op de Ypsilon; een model dat aldaar relatief populair is (in 2013 het op twee na best verkopende model voor de Italianen) maar waarvan elders afgerond nog geen 10.000 exemplaren worden verkocht. Dat is voor een auto met een krappe winstmarge veel te weinig. Ook het in hetzelfde prijssegment opererende Daihatsu zag het o.a. om die reden niet meer zitten in Europa.

Marchionne kan op deze manier een hoofdpijndossier sluiten. Het ooit zo nobele Lancia is al jaren een blok aan het been voor Fiat waarvan de afzetbijdrage te verwaarlozen valt. Het merk verkocht in 2013 in totaal 57.000 auto’s in Europa, een forse daling ten opzichte van 2012 waarin 93.741 auto’s werden verkocht. Exclusief de thuismarkt gaat het om minder dan 14.000 stuks. Dat is onvoldoende om een dealernetwerk mee in de lucht te kunnen houden. In Nederland heeft Lancia in totaal 464 auto’s weten te slijten. Een jaar eerder waren dat er nog 827; bijna een halvering van de afzet dus. Voor Italië liggen de kaarten zoals gezegd anders, maar pikant is wel dat de Ypsilon tegenwoordig in Polen wordt gebouwd. Dit leidt tot de volgende toekomstige situatie: een 100% Italiaans merk dat 100% van de op de thuismarkt te verkopen auto’s uit het buitenland moet halen. Ook dat is een onhoudbare situatie, waardoor het toekomstperspectief voor Lancia ook in eigen land gitzwart is. Zodra de uiterste verkoopdatum van de Ypsilon is verstreken, valt definitief het doek want alleen voor Italië investeren in een opvolger is bedrijfseconomisch niet verantwoord. Lancia wordt zo het Autobianchi van de 21ste eeuw. Voor dit merk was het terugtrekken naar de Italiaanse markt ook slechts uitstel van executie.

Lancia zal dus over een paar jaar worden bijgezet in de (ere)galerij van mooie automerken met een rijke historie die het uiteindelijk niet hebben gered. Denk aan Borgward, Panhard, Rover en Triumph. Ook Saab hoort in dit rijtje thuis. Allemaal richtten zij zich op de beter verdienende burger zonder de absolute topklasse te vertegenwoordigen. Dat is een vriendelijke omschrijving voor: “vlees noch vis”. Eigenlijk zou je Vauxhall ook in deze categorie kunnen plaatsen: met modellen als de Viva, Victor en Cresta het dit merk bestaansrecht maar toen het (à la Lancia) andermans (lees: Opels) producten ging verkopen onder eigen label, verviel het onderscheid en verdween de exportbasis. Wat Italië is voor Lancia, dat is Groot-Brittannië voor Vauxhall. Met als verschil dat General Motors wel 2 keer na zal denken om haar lokale dochter de nek om te draaien, om de eenvoudige reden dat Vauxhall de nummer2 positie op de Britse automarkt stevig in handen heeft en dit jaar zelfs een gooi zal doen naar het leiderschap. Dat is bij Lancia niet aan de orde.

Marchionne gaat zijn kaarten voor wat betreft de premiummerken van het Fiat concern nu inzetten op Alfa Romeo en Maserati. Beide merken hebben veel meer potentieel. De uitbouw van Maserati (Ghibli, breder Quattroporte gamma) kan nu al als een succes worden bestempeld (terwijl de SUV nog moet volgen) en als alle toekomstige Alfa Romeo modellen net zo begerenswaardig worden als de 4C, dat zit het met dit label ook wel snor. Fiat zal zelf de Ypsilon klanten onder zijn hoede nemen. Dit merk wil namelijk zelf (ook) exclusiever worden, hetgeen zich zal vertalen in meer 500 derivaten en een hogere positionering voor de Panda. Op die manier wil Marchionne margevernietigende prijsconcurrentie vermijden. En Fiat in Europa in 2015/2016 weer winstgevend laten zijn. Welke rol Abarth in dit geheel gaat krijgen is ook nog onduidelijk, al wordt er wel gespeculeerd over een sportive uitvoering voor diverse Alfa’s met dit label.

En hoe zit het met de Thema en Voyager rijder (de Flavia werd vorig jaar, vermoedelijk uitsluitend door dealers, slechts 7 keer op kenteken gezet dus kan worden genegeerd)? Wel nu, de kans is groot dat zij in de toekomst weer terecht kunnen bij Chrysler. Daar is in Europa, als alternatief voor Audi, BMW en Mercedes-Benz, heus wel bestaansrecht voor. De 300 en de (Grand) Voyager kunnen de draad weer oppakken en wie weet valt de businesscase voor de nieuwe 200 ook wel rond te krijgen. Lancia Thema rijders kunnen straks (2016/2017) natuurlijk ook uitwijken naar de zakensedan van Alfa Romeo die momenteel in ontwikkeling is.

De druiven zijn het zuurst voor de dealers. Zij hebben de afgelopen jaren flink moeten investeren om het merk te mogen voeren. Zo moest de inrichting van de showrooms aangepast worden en dienden demonstratiemodellen aangeschaft te worden. De importeur springt voor hen op de bres en stelt dat Lancia helemaal niet gaat stoppen op de Europese markt en dat Marchionne “verkeerd geciteerd” zou zijn. De situatie moet eerst “uitkristalliseren”, voor Nederland verandert er op de korte termijn niets, zo geeft de woordvoerder van de importeur aan. (door Toralt Deinum, Autointernationaal)

Bekijk rechts van dit artikel de fotogalerij, waarin een beeld wordt geschetst van ruim een eeuw Lancia. Een klik op de foto geeft een groter formaat.