Volkswagen is inmiddels de grootste autofabrikant in China en Europa maar hoe je succesvol kunt zijn in de VS heeft men nog steeds niet helemaal begrepen.  Dat zei Osterloh tegen verslaggevers in Wolfsburg.  "De VS-zaak is een ramp."  Bernd Osterloh heeft ook zitting in de raad van toezicht van het VW-concern.

Vorige maand werd VS-chef Jonathan Browning door Volkswagen ontslagen. Hij gaf leiding aan de introductie van de Passat in 2011. De verkoop ervan ging in de periode 2011-2012 omhoog maar over het jaar 2013 daalde de verkoop weer met zes procent.  Osterloh praat Michael Horn na, de nieuwe baas van Volkswagen in de VS. Horn zei vorige maand dat de raad van bestuur in Wolfsburg te weinig reageert op de dynamiek op de Amerikaanse markt.

De situatie van Volkswagen in de VS, waar de onderneming al jarenlang verliesgevend is,  gaat tot 2016 niet verbeteren. Er zijn meer modellen nodig, inclusief een pick-up truck, zo zegt Osterloh.  Op de autosalon in Detroit kondigde VW plannen aan om een middenformaat suv te gaan maken voor Noord-Amerika. Die auto is onderdeel van een investering van zeven miljard dollar in de regio. Osterloh wees erop dat een jaar nadat het concept CrossBlue (suv) is gepresenteerd nog steeds niet bekend is waar die gaat worden gefabriceerd. Volkswagen zou de fabriek in Chattanooga (Tennessee) verkiezen boven een fabriek in Puebla (Mexico).  Osterloh zei dat Chattanooga logisch lijkt vanuit een economisch perspectief als het bedrijf een oplossing weet voor de hogere personeelskosten in verhouding tot Mexico.