Maar nu staat Hyundai weer met beide benen op de grond. In december bleef het marktaandeel steken op 3,4 procent; evenveel als men op jaarbasis wist te bemachtigen. En ook in 2014 zal er (noodgedwongen) pas op de plaats worden gemaakt. Pas volgend jaar denkt Hyundai weer te kunnen groeien in Europa. Dan denkt de autofabrikant te kunnen gaan oogsten met de investeringen die momenteel plaatsvinden. De nieuwe i10 is weliswaar nu al verkoopklaar, maar deze instapper zal de tanende populariteit van de meeste andere modellen niet kunnen compenseren.

Ook mondiaal is er dit jaar weinig reden om de champagneflessen te ontkurken bij Hyundai. Er wordt op het hoofdkantoor rekening gehouden met de laagste groei van de afgelopen 8 jaar. Oorzaken zijn de toegenomen concurrentiedruk en de waardestijging van de Koreaanse munteenheid ‘won’, waardoor Hyundai prijstechnisch minder scherp aan de wind kan zeilen. Analisten hadden verwacht dat de autobouwer samen met zustermerk Kia de kaap van 8 miljoen auto’s zou kunnen passeren, maar de eigen prognoses gaan uit van 7,86 eenheden.

Eigenlijk ging het Hyundai vorig jaar alleen in China voor de wind. Daar konden in de eerste 11 maanden 24 procent meer auto’s worden afgeleverd (931.330 eenheden) waarmee de fabrikant uitstekend op koers ligt om zijn verkoopdoelstelling voor dit jaar te halen (970.000 auto’s). Maar in eigen land winnen in het hogere segment importmerken aan populariteit en in de VS was een afzetplus van 2,5 procent niet voldoende om de algehele marktgroei bij te houden. In Europa liep de afzet met 2,7 procent terug, hetgeen meer was dan de totale verkoopkrimp.

In Nederland ving Hyundai afgelopen jaar opvallend veel tegenwind. De verkopen halveerden vrijwel, van 21.623 naar 11.153 stuks. Niet alleen de generatiewisseling bij de i10 en het gebrek aan fiscaalvriendelijke modellen speelde het merk parten, ook lijkt Hyundai volkomen overschaduwd te worden door zustermerk Kia. Die biedt in de vorm van de Rio en Cee’d een aantrekkelijker repertoire.

Dat je bij Kia als klap op de vuurpijl ook nog eens 2 jaar meer garantie krijgt, lijkt niet echt doorslaggevend te zijn. Tenminste, van de ix20 verkocht Hyundai er 1.505 stuks in 2013 en Kia van de vrijwel identieke Venga 1.678 eenheden. Nee, de grootste teleurstelling moet de i30 zijn. Dat model is 2 jaar geleden vanwege de geclaimde kwaliteitssprong met veel tamtam in de markt gezet, maar is nu alweer op zijn retour.

Of het ooit nog wat gaat worden met de Genesis is de vraag. De coupéversie werd in Nederland voortijdig van de markt gehaald. In de Verenigde Staten heeft Hyundai nu alle hoop gevestigd om de tweede generatie van de Genesis Sedan, die op de onlangs gehouden autotentoonstelling van Detroit zijn publieksdebuut beleefde. De vorige editie van de limousine deed het helemaal niet slecht bij de Amerikaanse consument, die ‘value for money’ weet te waarderen.

De tweede generatie Genesis Sedan probeert qua interieurafwerking en assistentiesystemen dichter tegen de Duitse premiumconcurrentie aan te kruipen. Hyundai levert het model namelijk met de laatste snufjes, zoals dode hoek detectie, head-up display, rijstrookhulp, adaptieve cruise controle en een nood rem hulptechniek. Als eerste auto ter wereld is de Genesis voorzien van een sensor die de hoeveelheid CO2 in het interieur meet en de hoeveelheid zuurstof automatisch aanvult, zodat de inzittenden altijd fit blijven. En de kofferbak is automatisch te openen en te sluiten. Hyundai zal de nieuwe Genesis Sedan in Europa in zeer gelimiteerde oplage leveren aan een aantal geselecteerde klanten in een zogeheten ‘full options’ uitvoering met 420 pk sterke 5,0 liter V8 motor en HTRAC vierwielaandrijving. Voor extra comfort zorgt Continuous Damping Control (CDC).

Of Nederland ook op de leverlijst staat voor de limousine, is niet bekend. De importeur zal sowieso wel stevig aan de bak moeten om het marktaandeel weer omhoog te krijgen. Voor 2020 streeft Hyundai op Europees niveau namelijk naar een stijging van 50 procent, dus naar 5 procent. In Nederland kwam het merk vorig jaar niet verder dan 2,7 procent. Maar goed, wie weet gaan de 22 nieuwe modellen die Hyundai van plan is om in de komende 4 jaar te introduceren wonderen doen. Die zijn dus niet alleen bestemd voor de bestaande klanten, maar (kijkend naar de groeidoelstelling) ook voor consumenten die nu nog in een auto van de concurrentie rondrijden.

Hyundai vaart daarbij overigens niet blind op de productkwaliteit maar wil meer werk gaan maken van de financieringsmogelijkheden. Dat moet tot een grotere klantenbinding en merktrouw leiden. Bovendien heeft Hyundai geconstateerd dat consumenten bij financiering meer geld aan een auto uitgeven. Een ander wapen in de strijd om de kopersgunst, is het opvoeren van de naamsbekendheid. Hyundai denkt door sponsoring van het WK en EK voetbal sneller op de shortlist van de consument te komen. Een grotere naamsbekendheid kan daarbij inderdaad helpen, maar het zullen toch vooral modellen als de volgende generatie i20 en i30 zijn waarmee gescoord moet gaan worden.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal